Ondanks het relatief kleine marktaandeel van de ambachtelijke ijsboeren, is er zeker toekomst voor hen.
Dat zegt Maarten Colijn, voorzitter van de Verenging van Ambachtelijke IJsbereiders (VAIJ), tegen de NOS. Momenteel hebben de circa vijfhonderdvijftig ambachtelijke ijsmakers een marktaandeel van zeven procent in Nederland.
Ondanks dit relatief kleine marktaandeel is er volgens Colijn zeker toekomst voor het beroep. "Als hij elke ochtend maar vers ijs maakt. Die kwaliteit is niet te vergelijken met ijs uit de fabriek dat al maanden in de vriezer ligt."
Biologisch
Eén van die kleine ambachtelijke ijsfabrikanten is Bon Chassé in Tiel. De grondstoffen zijn veelal afkomstig van biologische teelt. Zo verbouwt het bedrijf zelf fruitsoorten als appels, aardbeien, walnoten en krenten.
Directeur George van Rossenberg: "Ons ijs duur?" Hij moet erom lachen. "Wat is duur? Dit is gewoon verwennerij. Wij gaan niet voor de kiloknallers. Da's toch allemaal niet zo spannend. Als je echt lekker ijs koopt, dan is dat een eurootje duurder, nou én?"
IJsmarkt
De markt van ijs is overigens voor het grootste deel in handen van Unilever. Met merken als Ola, Hertog en Ben & Jerry's heeft die meer dan de helft van de markt in handen.
Daarnaast is er nog eigen merkijs van supers als Albert Heijn en C1000.
Bron: NOS.nl.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

