Branchenieuws

'Zet meer duurzame vis op de menukaart'

Vier op de vijf Nederlanders vinden dat restaurants meer duurzame vis op de menukaart moeten zetten. Zeven op de tien zou dan voor zo'n gerecht kiezen.

Voor bijna de helft van de Nederlanders is het serveren van verantwoorde vis zelfs een doorslaggevende factor om voor een bepaald restaurant te kiezen. Dat blijkt uit een onderzoek onder duizende Nederlanders, uitgevoerd door onderzoeksbureau Kien in opdracht van het Wereld Natuur Fonds (WNF).

Campagne
Het WNF liet het onderzoek uitvoeren in het kader van de campagne 'Duurzame Vis op de Kaart', waarin horecagelegenheden worden gestimuleerd meer duurzame vis op de menukaart te zetten.

De campagne is een initiatief van het WNF en Koninklijke Horeca Nederland in samenwerking met MSC, Stichting De Noordzee, de horecasector en visleveranciers.

Verwachtingen
Van restaurants en hotels die zich aansluiten bij de campagne wordt onder meer verwacht dat zij zich laten certificeren voor het MSC-keurmerk. Verder moet het assortiment voor minimaal dertig procent uit MSC-gecertificeerde vis of vis uit de groene kolom van de VISwijzer bestaan.

Ook mogen er geen ernstig bedreigde soorten, zoals paling en blauwvintonijn, op het menu staan.

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.