VMT houdt vrijdag 17 juni de bijeenkomst Trends in Food Ingrediënts over onder andere zoutperceptie, suikervervanging en gezond maar lekker.
De dag wordt afgetrapt door Robin Wyers, hoofdredacteur van Innova Market Insights, over de top 5 ingrediëntentrends. Leveranciers worden namelijk gestimuleerd te innoveren door wereldwijde, gezondere behoeften. Wat is de stand van zaken?
Daarna geeft een woordvoerder van FrieslandCampina inzicht in de wetgeving over additieven, enzymen en aroma's. De presentatie gaat in op de veranderingen die uit nieuwe verordeningen voortvloeien.
Zoutperceptie
Daarna komt suikervervanging aan bod, gevolgd door zoutperceptie, -verlaging en -alternatieven. De World Health Organization adviseert een maximale zoutinname van 5 gram per dag. Bij de presentatie worden verschillend aanpakken voor het reduceren van zout besproken zoals de rol van geur bij zoutperceptie.
In de middag houdt het Voedingscentrum een presentatie over voeding en gezondheidclaims in Europa. Welke claims mogen wel/niet? Ook wordt kort ingegaan op de vraag wat de consument hiermee opschiet.
Herformulering
Verder wordt gesproken over natuurlijke ingrediënten als een gewild alternatief en is er het onderdeel 'Herformulering: op weg naar gezonderde maar toch lekkere producten'. Bewustwording van de relatie tussen gezondheid en voedingspatroon maakt dat producten niet alleen lekker moeten zijn, maar ook gezond en in ieder geval verantwoord.
Aan veel producten wordt daarom gesleuteld om minder suiker, natrium en verzadigde vetten te bevatten of juist meer vezels. Het simpelweg
aanpassen van de receptuur heeft meestal gevolgen voor de textuur, smaak en houdbaarheid. En met mindere kwaliteit in ruil voor gezondheid neemt de consument geen genoegen. Daarom is een gerichte aanpak nodig bij herformulering. Hierover gaat deze presentatie.
Andreas Oerlemans
Ten slotte komt trendwatcher Andreas Oerlemans aan het woord. Hij deed de hotelschool, liep stage en werkte bij diverse hotels en stapte vervolgens over naar de retail. Nu combineert hij zijn ervaringen in trendlezingen.
Op de VMT-bijeenkomst vertelt Oerlemans over dat consumenten geïnteresseerd zijn in het verhaal achter het product en dat je daarom moet vertellen waarom je iets doet.
---
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Fastservice Entree.
Abonnement Fastservice Entree.

