Fastservice

Bijna 2 keer zoveel friet in vloeibaar vet

Het doel van de campagne Vloeibaar Frituren is niet gehaald. Wel is het aantal deelnemende cafetaria's in 6 jaar tijd bijna verdubbeld.

Dat blijkt uit een steekproef van de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA). Hieruit komt naar voren dat 61 procent van de fastservicebedrijven in 2010 in vloeibaar vet bakte.

Streven
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en het Voorlichtingsbureau Margarine, Vetten en Oliën (MVO) hadden als streven benoemd dat eind 2010 75 procent van de ondernemers van cafetaria's vloeibaar vet gebruikte.

In 2004 maakte nog maar 33 procent van de ondernemers gebruik van vloeibaar vet. Zodoende is het aantal gebruikers hiervan in bijna 6 jaar tijd verdubbeld.

Onderzoek

De nVWA onderzocht van augustus tot half oktober 2010 588 cafetaria's, snackbars en formulebedrijven die vallen onder de aanpak van de nVWA, verspreid over geheel Nederland. De nVWA koos de te inspecteren bedrijven steekproefsgewijs uit het complete bedrijvenbestand van circa 6.500 cafetaria’s, snackbars en bedrijven.

Tijdens de inspectie nam de nVWA een monster vet/olie uit de oven voor het afbakken van frites voor nadere analyse.

Campagne
In 2004 startten KHN en MVO samen de campagne Vloeibaar Frituren om zoveel mogelijk bedrijven in de horeca te laten overstappen op het gebruik van vloeibaar frituurvet.

Dit omdat vloeibaar frituurvet aanzienlijk gezonder is dan hard frituurvet.

Bron: nVWA.

---
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief
Fastservice Entree.

Abonnement
Fastservice Entree.