Frisdrank blijft in trek bij de consument. Het belangrijkste daarbij is de cafeïnetrend, daarna volgt de gezondheidstrend.
Dat blijkt vooral uit de populariteit van energiedrankjes. Verder wordt er meer cola gedronken en juist minder sinas. In trek zijn ook (bron)waters met een combinatie van vruchtensappen of een smaakje.
Dranken
De totale markt voor frisdranken vertegenwoordigt volgens IRI Nederland een waarde van 1,086 miljard euro. Cola neemt hierin een marktaandeel van 36,1 procent voor rekening, gevolgd door 14 procent voor energiedranken, 9,9 procent voor sinas, 6,4 procent voor ijsthee, 4,0 procent voor lemon-/lime-dranken en 29,6 procent voor de overige dranken.
Claims
Internationale cijfers van Innova Market Insights tonen overigens aan dat 60 procent van alle nieuw verkochte frisdranken in 2010 een bepaalde claim had. Zoals het verkrijgen van extra energie uit de frisdrank, de frisdrank is verrijkt met vitamines en mineralen of bevat vitaliserende ingrediënten.
Cafeïne
Tot slot zijn cafeïnehoudende drankjes populairder dan ooit. Zowel grote merken als huismerken scoren op dit vlak. Red Bull groeide bijvoorbeeld met dubbele cijfers, terwijl Coca-Cola inzet op cafeïnevrij met Zero.
Bron: Food Magazine, via RetailActueel.
---
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Fastservice Entree.
Abonnement Fastservice Entree.

