De Task Force Duurzame Palmolie heeft haar eerste stap gezet op weg naar het verwezenlijken van haar ambitie.
Dat is: uiterlijk eind 2015 is alle voor de Nederlandse markt bestemde palmolie duurzaam. De eerste stap vond plaats in de vorm van het presenteren van het actieprogramma van 2011.
Actieprogramma
Bij de oprichting van de taskforce eind vorig jaar is vastgelegd dat de deelnemende brancheorganisaties jaarlijks hun actieplan kenbaar zullen maken. De brancheorganisaties vertegenwoordigen de Nederlandse aanbieders en afnemers van palmolie.
Commitment
Uit de plannen blijkt het commitment van de branches en de bedrijven die zij vertegenwoordigen. De margarine-industrie heeft bijvoorbeeld aangegeven dat zij al in 2011 voor al haar merken zal overstappen op duurzame palmolie. Publiekelijk heeft zij zich hieraan gecommitteerd.
De bedrijven hebben voor deze merkproducten besloten om certificaten te kopen die de productie van duurzame palmolie mogelijk maken.
Zoetwaren
Tevens hebben de supermarkten in CBL-verband aangegeven ernaar te streven dat per 2015 de palmolie, zoals verwerkt in huismerkproducten, moet voldoen aan de criteria van de Roundtable on Sustainable Palm Oil (RSPO).
Daarnaast start de bakkerij- en zoetwarensector bijvoorbeeld met de barometer Duurzame Bakkerij en Zoetwaren, waarin bedrijven die duurzame palmolie kopen worden beloond.
Achterban
Alle deelnemers van de taskforce sporen hun eigen achterban aan om over te schakelen op duurzame palmolie. Op Taskforceduurzamepalmolie.nl staat een overzicht van deze activiteiten die variëren van het (op maat) organiseren van informatiebijeenkomsten en het samenstellen van informatiepakketten tot het (inter-)nationaal agenderen van duurzame palmolie.
Aan het eind van het jaar rapporteert de taskforce over de behaalde resultaten.
Afbeelding
Op de afbeelding presenteren de taskforce-voorzitter Karlijn van Lierop en enkele leden het actieprogramma.
---
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Fastservice Entree.
Abonnement Fastservice Entree.

