Fastservice

Fastcasual-restaurants floreren dankzij crisis

Fastcasual-restaurants overleefden de crisis niet alleen; ze floreerden er juist door. Ze zijn dan ook vooral populair sinds 2007.

Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek van de NPD Group, schrijft het FSIN. Het aantal bezoeken aan fastcasual-restaurants overzees nam de afgelopen 3 jaar toe met 17 procent. Dit terwijl de rest van de restaurants te maken had met de sterkste daling in jaren.

Vorig jaar steeg het aantal bezoeken aan dit type restaurant met 6 procent in vergelijking met 2009. Het gemiddelde restaurantbezoek daalde in die periode met 1 procent.

Definitie
Fastcasual-restaurants zijn volgens de definitie van NPD chique quickservice-restaurants die meer service en een kwalitatief beter foodassortiment aanbieden dan het gemiddelde fastfoodrestaurant. Ze zijn gemiddeld genomen ook groter van omvang.

Ze vullen het gat tussen fastfood- en fullservicerestaurants en zijn vooral populair sinds het begin van de crisis in 2007.

Waardering
Uit het onderzoek blijkt ook dat fastcasual-restaurants goed inspelen op gasttevredenheid. Vers, goede kwaliteit en service zijn de belangrijkste redenen voor consumenten om dit type restaurant hoog te waarderen.

De grootste ketens van fastcasual-restaurants investeerden afgelopen jaren fors in uitbreiding om plaats te bieden aan het toenemend aantal gasten. Het aantal restaurants nam toe met 12 procent.

Toekomst
Ook de komende jaren verwacht de NPD Group een verdere stijging van het aantal gasten. Met name tieners (10 tot 13 jaar) en, hoewel in iets mindere mate, ouderen boven 55 jaar zullen vaker in de fastcasual-restaurants neerstrijken.

Een onderzoeker: "Fastcasual-concepten profiteren van de trend dat gasten meer willen dan een fastfoodrestaurant. Maar ook van consumenten die 'een stapje terug doen' en het fullservicerestaurant links laten liggen."

Bron: FSIN. Afbeelding: Marshel, SXC.

---
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Fastservice Entree.
Abonnement Fastservice Entree.