De wereldwijde omzet van gezonde(re) snacks is tussen 2004 en 2009 gestegen met 20 procent toe naar 23 miljard dollar.
Dit terwijl de totale mondiale snackmarkt op pakweg 75 miljard dollar geschat wordt. Dat schrijft FoodHolland.
Landen
Vooral in de Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk zijn gezonde snacks in trek. Maar ook vanuit China en andere Aziatische landen neemt de vraag toe naar de meer gezondere snacks zoals gedroogd fruit, noten, zaden, op granen gebaseerde snacks en de gezonde ofwel minder vette chips
Noten
De categorie noten en zaden binnen gezonde snacks is met een marktaandeel van 60 procent de omvangrijkste. Dat aandeel is in vergelijking met 2004 echter wel afgenomen, ondanks de gestegen populariteit van zaden in voornamelijk de Verenigde Staten en West-Europa.
Het verloren marktaandeel is vooral gegaan naar gezondere chips.
Producenten
De grootste producenten van gezonde snacks zijn United Biscuits, PepsiCo, Kraft Foods, Kellogg en Procter & Gamble. De strategie van deze bedrijven is min of meer dezelfde: bestaande snacks aanbieden met minder vet, zout of suiker én nieuwe producten ontwikkelen die geen afgeleide zijn van 'gewone' snackmerken.
Grens
Het is niet altijd duidelijk waar de grens ligt tussen gezond en niet gezond. Noten, zaden, fruitsnacks en gebakken chips bijvoorbeeld horen bij gezond, maar of popcorn er eveneens onder valt, is niet duidelijk.
Wel helder is dat gebakken chips een goed voorbeeld van gezondere snacks zijn; een segment met bovendien veel vernieuwingen. Een andere ontwikkeling die zich vooral afspeelt in de Verenigde Staten zijn snacks gebaseerd op meergranen.
Bron: FoodHolland, Consudel.
---
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Fastservice Entree.

