Fastservice

Het geheim achter het succes van Subway

Subway is wereldwijd groter dan McDonald's en heeft een flinke omzetgroei. Wat is het geheim achter het succes?

Op die vraag heeft MT Magazine antwoord proberen te geven. Dit naar aanleiding van het bericht dat Subway McDonald's voorbij was gestreeft. Ook in Nederland wil de fastserviceketen de grootste worden.

Elke locatie
Wat ketens van Subway kunnen leren, aldus MT Magazine, is dat elke locatie mogelijk is. "Waar McDonald's alleen aast op toplocaties, vooral aan de snelweg, is voor Subway geen plek te gek."

Zo zijn er Subwayvestigingen in een autoshowroom in Californië, een dierentuin in Taiwan en een rivierschip in Duitsland.

Gezond imago
Subway bestaat al meer dan 45 jaar, maar de groei kwam er pas echt in toen in 1983 elke winkel zijn eigen brood ging bakken. Met een machine, eigenhandig gebouwd door Subway-oprichter Fred DeLuca. In de jaren ’90 werd dat succes uitgebouwd met de claim 'het gezonde alternatief' te zijn.

Bij geen enkele Subway staat een frituur, er zijn altijd verse ingrediënten en salades, er is een verbintenis met (de overleden) afslankgoeroe Dr. Atkins, er zijn speciale porties met weinig koolhydraten en er is Jared Fogle, die als student ooit 100 kilo afviel op een Subway-dieet en zich nog steeds als reclame laat inzetten.

"Maar de belangrijkste succesfactor: de gast kan met eigen ogen zien hoe zijn broodje wordt klaargemaakt."
   
Lage instapfee

Ten slotte kent franchiseketen Subway een lage instapfee: 10.000 euro. Dat is 10 procent van wat McDonald's vraagt. En de begeleiding na het instappen is bij Subway intensief. "Dat voorkomt de ellende van gelukszoekers en houdt de groei erin."

Bron: MT Magazine.

---
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Fastservice Entree.
Abonnement Fastservice Entree.