De opmars van horeca, retail én co-creaties op hightraffic-locaties is niet meer te stuiten. Hoe komt dat en waar gaat het heen?
Daarop probeert Tony Wijntuin van WYNE Strategy & Innovation op Vastgoed Journaal antwoord te geven. Naast horeca-, retail- en co-creatieconcepten gaat het ook om servicepunten als een postkiosk of stomerij.
Als succesvolle voorbeelden van hightraffic-locaties noemt Wijntuin Utrecht CS, Schiphol, Zuidplein Amsterdam WTC, de Efteling en grotere tankstations. Maar waarom nemen dit soort plekken steeds meer het karakter aan van een 'commerciële hotspot'?
Wensen gast
Ten eerste komt dat door de soort klanten/gasten, legt Wijntuin uit. "Waar nog niet eens zo heel lang geleden genoegen werd genomen met een basisaanbod aan produkten en diensten, heeft de consument van nu hele andere eisen en wensen. Ten aanzien van de produkten en diensten, ten aanzien van de aanbieders en ten aanzien van de omgeving."
"Men heeft het er niet meer over dat zijn of haar vlucht op tijd is vertrokken, maar dat de beleving op Schiphol verrassend was, het personeel vriendelijk en behulpzaam en men daarom met een goed gevoel op reis ging."
Co-creaties
Daarnaast zijn er volop bedreigingen maar ook kansen voor de aanbieders. Een gevolg hiervan is het ontstaan van co-creaties. "Nieuwe verdien- en exploitatiemodellen schieten als paddestoelen uit de grond."
"Hoe het ook zij: zonder wandel geen handel. Als de traffic niet (meer) naar de winkel komt, dan maar andersom."
Denken en doen
Wijntuin ziet verder dat het zinnig is dat nieuwe concepten gewoon uitgevoerd moeten worden om te zien of het werkt. "Niets zo goed als een concreet pilotproject waarmee de strategie kan worden getoetst en bijgesteld. Denken en doen dus gaan dus hand in hand."
Meer hotspots
Ten slotte wijst alles erop dat de ontwikkeling en verdere professionalisering van retail-, horeca- en servicesportfolio's op hightraffic-locaties toe zal blijven nemen. Ook de (maatschappelijk) vastgoedmarkt zullen steeds meer van die 'commerciële hotspots' worden.
Dit is een samenvatting. Bron/lees meer: Vastgoed Journaal.
Afbeelding
Op de afbeelding de Dutch Kitchen Bar Cocktails op Schiphol.
---
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Fastservice Entree.
Abonnement Fastservice Entree.

