Starbucks komt met een nieuw logo. Nadat eerder al de woorden tea en spices uit het logo verdwenen, verdwijnt nu ook het woord coffee.
Dat schrijft RetailActueel. De 'sirene' blijft zo als beeldmerk over. In Nederland levert de verandering van het beeldmerk tot wisselende reacties. De één vindt het een brug te ver, terwijl de ander spreekt van less is more.
Brug te ver
De brug-te-ver-benadering is van Edwin Visser, directeur van het designbureau SoGood. Volgens Visser is Starbucks met de sirene in het Amerikaans straatbeeld al jaren dominant aanwezig, maar in landen waar Starbucks net gevestigd is, zoals Nederland, is het wellicht te vroeg om het beeldmerk aan te passen.
Goede stap
Wat wel een pluspunt is dat het logo nu duurzamer is, omdat er voor drukwerk maar 1 kleur gebruikt hoeft te worden. Steven de Cleen, strategydirector van Prouddesign, vindt de omschakeling een goede stap. Hij denkt dat Starbucks niet ver van de bekendheid verwijderd zal zijn.
Het beeldmerk blijft herkenbaar, zoals dat ook bij Nike en Apple is. Volgens Annie Peutrell, creative director van Mountain, wordt het Starbucks-logo vaak gezien als een iconisch logo, maar is het de vraag of het herkenbaar blijft zonder Coffee.
Bron: Marketing Tribune, via RetailActueel.
---
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Fastservice Entree.
Abonnement Fastservice Entree.

