Kwalitaria Breda wil collega-bedrijven ook op Twitter krijgen. "Sinds ik het doe, ga ik elke dag nog meer voldaan naar huis."
Dat schrijft MKB Servicedesk. Eigenaar Eddy Couwenberg staat nog steeds te kijken van de impact van zijn beslissing om een Twitter-account aan zijn cafetaria te koppelen. Hij werd al door diverse media geïnterviewd. "Mensen vinden het allemaal zo bijzonder en geweldig, maar dat snap ik eigenlijk niet."
"Het is echt niet zo bijzonder en zéker niet moeilijk."
KHN-bezoek
Ook kreeg hij bezoek van Lodewijk van der Grinten, directeur van Koninklijke Horeca Nederland. Die ging namelijk langs bij innovatieve bedrijven. "Daar doe je het toch voor? Mijn werk was al leuk, maar sinds ik Twitter ga ik elke dag met een nog voldaner gevoel naar huis."
Kennismaking
De eerste kennismaking tussen Eddy Couwenberg en Twitter is pas een half jaar oud. Hij tweet zowel privé als zakelijk. "Mijn vrije tijd en passie voor ondernemerschap zijn een mengeling van elkaar. Dat mag ook op Twitter te zien zijn. Ik kan dus een foto maken van een mooi broodje en daar een trotse tweet over schrijven, maar ook vertellen dat ik met de kleine naar de dierentuin ga."
Ook tweet hij over zaken als een aangepaste menukaart, de nieuwe kwalitariaburger of Villa Pardoes die hij steunt met zijn zaak.
Weggeven
Door gewoon van alles te proberen kwam hij er ook achter wat niet werkt: dingen weggeven. "Het enige wat je dan op gang brengt zijn retweets van allerlei mensen op wie je je helemaal niet wil focussen."
Beeldscherm
In zijn cafetaria staat een beeldscherm waarop allerlei tweets te zien zijn, vaak naar aanleiding van verzoeken van gasten, buurthuizen, verenigingen en sportclubs. "Ik help ze door hun oproepjes op de schermen te plaatsen. Ook plaats ik mededelingen over de buurt."
Hij hoopt verder dat gasten via Facebook en Twitter vertellen wat ze van de menukaart lekker vinden en missen. "Online bestellen kan nog niet, maar ik wil wel samen met mijn gasten de ideale menukaart samenstellen via sociale media."
Ondernemen
"Ontwikkel je met gasten een speciale band door een keer een grapje te maken, dan zijn ze meer geneigd je te gaan volgen op Twitter." Andersom werkt het ook. "Gasten spreken me nu vaker aan over ondernemen. 'Ik heb ook een eigen bedrijf', vertellen ze dan tijdens het bestellen van hun frietje."
Workshops
In de toekomst wil de cafetaria-eigenaar workshops gaan geven over Twitter. "Ik kan ondernemers tastbare voorbeelden geven over mijn cafetaria. Maar uiteindelijk beslist elke ondernemer natuurlijk zelf hoe hij Twitter gebruikt, er is geen draaiboek."
Zijn grootste tip? "Stop met verkopen, laat zien welk persoon achter het bedrijf zit. Dat versterkt je band met de gast en geeft je meer werkplezier."
Bron: MKB Servicedesk.
---
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Fastservice Entree.
Abonnement Fastservice Entree.

