McDonald's wil dat gasten binnenkort hun bestelling zelf plaatsen via touchscreens en vervolgens elektronisch afrekenen.
Dat zegt Steve Easterbrook, directeur van McDonald's Europa, in The Financial Times. Dit schrijft Z24. "De manier van bestellen is al 40 jaar niet veranderd", zegt de baas, daarmee suggererend dat het tijd is voor verandering.
Tijdswinst
Door kassamedewerkers deels te vervangen door touchscreens kunnen bestellingen sneller en effectiever worden verwerkt. Easterbrook verwacht een tijdswinst van 3 tot 4 seconden per bestelling.
De belangrijkste reden om het bestellen en afrekenen grotendeels te automatiseren, is het terugdringen van contante betalingen. In Groot-Brittannië kun je straks de bestelling die je hebt geplaatst meteen afrekenen door je creditcard door een gleuf te halen.
Het blijkt namelijk dat steeds minder mensen contant geld op zak hebben. In veel landen betekent dat omzetverlies, redeneert Easterbrook, omdat mensen met alleen een creditcard de McDonald's voorbijlopen.
Nederland
Of dat ook in Nederland het geval is is niet duidelijk. Maar waarschijnlijk is contant geld vanwege het veel gebruikte en goedkope pinsysteem hier minder belangrijk.
In Nederland zijn er overigens al 12 restaurants met touchscreens of, zoals het bedrijf ze noemt, 'easy order'-systemen. Bijvoorbeeld in de vestiging op de Munt in Amsterdam.
Werkgelegenheid
Eind dit jaar zullen ze in 30 restaurants te vinden zijn, laat McDonald's
Nederland weten. Voor de werkgelegenheid zal het in ieder geval geen negatief effect hebben, stelt een woordvoerster.
"De bestellingen worden nog altijd aan de counter aan de gast gegegeven en de maaltijden moeten worden klaargemaakt. En er zulllen ook kassa's blijven". Waar er 'werktijd' verloren gaat, wordt dat volgens McDonalds ruim gecompenseerd door een hogere omzet.
Bron: Z24.
---
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Fastservice Entree.
Abonnement Fastservice Entree.

