Fastservice

Omzetstijging fastservice bovengemiddeld

De fastservicesector had een gemiddelde omzetstijging van 6,2 procent in het eerste kwartaal van 2011, ver boven het horecagemiddelde.

Dat blijkt uit het Horeca Kwartaalonderzoek 1e kwartaal 2011 van het bedrijfschap Horeca en Catering. In het eerste kwartaal van 2011 melden ruim 4 op de 10 (43 procent) horecabedrijven een omzetstijging ten opzichte van dezelfde periode in 2010.

De omzet van de totale horeca nam in het eerste kwartaal toe met 3,5 procent. In de hotel- en restaurantsector was de gemiddelde omzetontwikkeling +3,1 procent. In de fastservicebranche dus 6,2 procent en in de drankensector 3 procent.

Redenen
Horecaondernemers noemen uiteenlopende redenen voor de omzetstijging. Het vaakst worden voor het eerste kwartaal de herstellende economie en het gunstige weer als oorzaak genoemd. Vooral de fastservicesector heeft van het gunstige weer geprofiteerd.

Oorzaken van een omzetdaling zijn ook zeer divers en verschillen per sector. Hier worden vooral minder bestedingen, minder toeristen en de economische omstandigheden genoemd.

Gasten
In 43 procent van de horecabedrijven nam het aantal gasten in het eerste kwartaal van 2011 toe ten opzichte van het eerste kwartaal 2010. Een kwart van de horecabedrijven zag het aantal gasten juist dalen.

In ruim een kwart van de horecabedrijven zag men de bestedingen per gast afnemen, eenzelfde deel zag de bestedingen per gast juist toenemen.

Maatregelen
Bijna 6 op de 10 (58 procent) van de horecaondernemers nam in het eerste kwartaal van dit jaar maatregelen om het bedrijfsresultaat te verbeteren. De meest genoemde maatregel is het bezuinigen op de inzet van personeel. Daarnaast worden meer promotie en bezuinigen op inkoop veel genoemd.

Personeel
In een kwart van de horecabedrijven is in het tweede kwartaal van dit jaar meer personeel nodig dan in het eerste kwartaal 2011. Gemiddeld zijn in het tweede kwartaal 11,4 procent meer voltijdbanen nodig in de horeca dan in het eerste kwartaal.

Met name in de restaurant-, hotel- en drankensector ontstaan meer arbeidsplaatsen in het tweede kwartaal, de fastservicesector blijft enigszins achter. Uiteraard spelen seizoenseffecten hier een rol.

Toch kunnen zes op de tien horecaondernemers (62 procent) nog steeds moeilijk aan geschikt personeel komen. Het gaat dan om goed bedienend en keukenpersoneel.
 

---
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Fastservice Entree.
Abonnement Fastservice Entree.