Starbucks groeide jarenlang veel te hard. Daarom heeft het ook zolang geduurd tot de koffieketen Nederland ging veroveren.
Dat schrijft MT Magazine. Starbucks werd in de jaren '80 uitgerold in Amerika en toonde jaar op jaar imposante groeicijfers. Het bedrijf groeit hard en agressief, want het is niet bang om vestigingen op elkaars lip te zetten en concurrenten uit te roken.
Opportunisme
Maar dan krijgt het bedrijf goudkoorts en maakt strategie plaats voor opportunisme. Om de tomeloze groei in stand te kunnen houden wordt het aanbod veel te groot (naast koffie ook ontbijt, lunch, suikerhoudende dranken en muziek) en worden er lukraak te veel Starbucks-vestigingen geopend.
De omzet stijgt nog wel, maar dat komt vooral door nieuwe filialen en nieuwe producten en allang niet meer door stijgende koffieverkoop of winsten. En dan, in 2008, slaat de kredietcrisis toe en vinden gasten Starbucks te duur en te gewoon.
Howard Schultz
Daarom keert grondlegger Howard Schultz terug. "Starbucks is me te lief. Het is familie. En er is niets wat ik niet zo doen om familie te helpen." Hij richt zich op het denken in '1 filiaalhouder, 1 gast, 1 kopje koffie' in plaats van duizenden klanten.
Ook gaan een dag zo'n 7.000 vestigingen dicht zodat alle barista's op training kunnen om een perfect kopje espresso te bereiden. In de jaren erop worden honderden vestigingen gesloten en worden uitbreidingsplannen gescharpt. Tevens gaat het mes in staffuncties en het rand-aanbod.
Verder introduceert het een loyaliteitsprogramma, verlaagt het haar koffieprijzen en worden andere producten geïntroduceerd die dichter bij het merk liggen. Koffie staat in ieder geval weer centraal en niet (de groei in) het aantal vestigingen.
Nederland
In Nederland openen het komend jaar zeker 10 nieuwe vestigingen. "We hebben groeiplannen in stadscentra en op plekken waar onze gasten zijn terwijl ze reizen", aldus Carole Pucik, global communications manager EMEA.
De Nederlandse winkels zullen in bijna alles lijken op de Amerikaanse, al zullen ze gemiddeld wel iets groter zijn, omdat Nederland minder een to-gocultuur heeft. Starbucks is er nu in ieder geval klaar voor om in 34 EMEA-landen te groeien.
Bron/lees meer: MT Magazine.
---
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Fastservice Entree.
Abonnement Fastservice Entree.

