Starbucks wil de komende jaren fors groeien in onder meer China. Ceo Howard Schultz streeft daarbij naar 'gedisciplineerde groei'.
Dat schrijft het FSIN. Schultz wil fouten uit het verleden voorkomen. Het team van Starbucks dat in China de groeiplannen van de koffieketen moet realiseren, bestaat daarom uit zeer ervaren mensen die de wijze lessen van afgelopen jaren kunnen toepassen.
Zij moeten voorkomen dat Starbucks in oude patronen vervalt. Om daarop toe te zien, is Schultz vaak in China te vinden waar Starbucks duizenden nieuwe vestigingen wil openen.
Reorganisatie
Starbucks kwam in 2008 door de crisis in problemen. Oud-topman Schultz kwam terug voor een reorganisatie en sneed fors in de kosten. Hij sloot in de Verenigde Staten honderden vestigingen en ontsloeg even zoveel medewerkers. Schultz schreef een boek over die periode 'Onward: How Starbucks Fought for Its Life without Losing Its Soul'.
Daarin blikt hij terug op de breakneck growth van Starbucks die hij vergelijkt met een kankercel.
Human capital
De droom om te groeien – in 1987 had Starbucks 11 vestigingen – ging een eigen leven lijden met alle gevolgen van dien. Investeringen in human capital moeten een herhaling hiervan voorkomen en een gezonde groei realiseren. Starbucks wil excelleren in het retailkanaal en in foodservice.
Bron: FSIN.
---
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Fastservice Entree.
Abonnement Fastservice Entree.

