In Europa zijn in 2010 5,2 procent meer drankenblikjes verkocht. De Benelux kende vooral een forse stijging van de frisdrankblikjes.
Dat blijkt uit de laatste cijfers van de Beverage Can Makers Europe (BCME). In de Benelux zijn in 2010 in totaal 5,1 miljard blikjes verkocht aan de producenten van dranken, een stijging van 4,8 procent ten opzichte van 2009.
Vooral de markt voor frisdrankblikjes steeg en wel met 18 procent. Daarmee beslaat deze markt nu bijna vijftig procent van de totale blikjesmarkt. De markt voor bierblikjes liet een krimp zien van 4,8 procent.
Nederland
Nederland deed het in 2010 opvallend goed. Zo was in België een lichte daling te zien in de verkoop van frisdrankblikjes maar in Nederland juist een sterke groei van 374 miljoen extra frisdrankblikjes (+25 procent).
"De groei van frisdrankblikjes in Nederland komt voornamelijk voort uit de nieuwe afvullijn bij Coca-Cola in Dongen die operationeel is sinds eind 2009 en dus heel het jaar heeft kunnen draaien. Daarnaast is de afzetmarkt voor binnenlandse consumptie en export in het algemeen gegroeid", aldus Matthijs Jansen, voorzitter van BCME Benelux.
Europa
In heel Europa toonde de markt van frisdrankblikjes een duidelijke groei, met cijfers tot 7,5 procent jaar op jaar, met in totaal 26,4 miljard blikjes. De biermarkt is gegroeid tot 27,7 miljard blikjes (3,2 procent). De belangrijkste landen die zorgden voor de groei in het frisdranksegment in 2010 waren Oostenrijk, Verenigd Koninkrijk, Scandinavië, Duitsland, Turkije en het GOS.
Scandinavië, Frankrijk en Duitsland zorgden voor de groei in de biermarkt. Nieuwe afvullijnen in Frankrijk en Scandinavië hebben ook bijgedragen aan deze sterke groeicijfers.
Duitsland
In Duitsland steeg de consumptie van drankenblikjes met 300 miljoen (+46 procent). Voor een groot deel komt dit doordat twee grote supermarktketens blik weer in de schappen hebben, wat benadrukt dat veel consumenten drankenblikjes steeds meer waarderen.
Gerecycled
"Drankenblikjes bieden afvullers, retailers en consumenten verschillende voordelen zoals gemak, supplychainefficiëntie en productintegriteit. Blik is enorm duurzaam en het metaal kan altijd worden gerecycled en vernieuwd."
"Door bijvoorbeeld gebruik te maken van gerecycled aluminium bij nieuwe producten wordt er 95 procent minder energie gebruikt ten opzichte van niet-gerecycled materiaal. Voor staal ligt dit rond de 75 procent."
---
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Fastservice Entree.

