IJsfondue, boetiekijs, de ijscokar 2.0 en customization. Dat zijn enkele van de trends op ijs(salon)gebied.
Dat schrijft althans het Food Inspiration Magazine (FIM), die een top 10 samenstelde. Zo is er de trend van hip waterijs, voortvloeiend uit de hang naar puur en gezond eten.
De ijsjes en/of het concept zijn dan wel gepimpt. Zo is er in New York een bar waar gasten hun eigen waterijsje kunnen customizen.
Kinky en fris
Verder is er in Nederland sprake van de opkomst van kinky, niet superspannende, maar wel frisse ijsconcepten. Bijvoorbeeld Min12, Lilly's en Jasper & Jansen. Opvallend is dat de nieuwe concepten niet in de grote steden worden gelanceerd.
IJsfondue
Trend 3 is de virtuele ijsvitrine SocialDipping, trend 4 is stikstofijs. De lage temperatuur hiervan geeft mogelijkheden voor culinaire toepassingen. Zo kan je bij Ice Fondue (afbeelding) ijs of tapas eten in vloeibare stikstof en bevindt zich in Londen de naar eigen zeggen eerste nitro-ijssalon.l
Een volgende trend is dat ijs wordt gebruikt als bouwmateriaal, bijvoorbeeld voor het Zweedse ijshotel. Ook is er de IJsbar - deze is al op 6 locaties wereldwijd te vinden.
Boetiekijs
Foodtrendwatcher Marjan Ippel spotte daarnaast zogeheten boetiekijs. Dat is ambachtelijk ijs met grotemensensmaken. "Exotische smaken zoals hete pepertjes, wasabi, saffraan en andere specerijen, verse kruiden, rode bonen, gerookte yoghurt, groene thee, cognac en gourmetzeezout."
"Zelfs bubbels, vers geroosterd (super)fruit, groenten of de puurste der chocolades worden tot ijs verwerkt. En ook waterijs, maar dan hip, in de vorm van Surinaams schaafijs is populair, vooral met huisgemaakte siroop van bijvoorbeeld wilde vlierbloesem."
Share happy
Een andere trend is de share-happymachine, de verkoopautomaat die Unilever ontwikkelde voor een bijzondere vorm van ijsverkoop. De Ola Smile Machine werkt op basis van gezichtsherkenning en verstrekt een gratis ijsje aan consumenten die de machine hun meest ontwapenende lach tonen.
Verder komt echte ijsvernieuwing van over de grens, stelt het FIM. Zo werd in Londen ijs gemaakt met moedermelk en kent het land overzees een concept dat letterlijk vertaald 'wil je tongzoenen' betekent.
IJscokar 2.0
Trend numero 9 is de ijscokar 2.0. "Foodtrucks zijn hot. IJs is hot. De combi kan dus alleen maar succesvol zijn. Ook ijscomannen nemen steeds vaker hun toevlucht tot dit hippe verkoopmiddel. En dan hebben we het niet over zo´n standaard ijscokar", schrijft het FIM.
In New York rijdt dan ook sinds 2 jaar The Big Gay Ice Cream Truck door de straten. Het ijs heeft bijzondere smaken en toppings, zoals wasabi, olijfolie en zout, Dulce de Leche. Het doel van de twee initiatiefnemers: om de New Yorkers met een ouderwets ijsje vrolijk te maken en te laten lachen.
Customization
Ten slotte een customization-trend. Bij Cold Stone Creamery zien mensen het ijs met eigen ogen bereid worden, natuurlijk met verse ingrediënten. Het concept heeft inmiddels 1.500 locaties in 16 landen en voor 2011 staat een actieve uitbreidingsstrategie op de agenda.
Bron/lees meer: Food Inspiration Magazine.
---
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Fastservice Entree.
Abonnement Fastservice Entree.

