Fastservice

'Verantwoord voedsel bedrijfsrestaurant te duur'

De consument is slechts beperkt bereid extra te betalen voor verantwoorde en biologische producten bij bedrijfsrestaurants.

Deze producten worden als te duur ervaren ten opzichte van het gangbare – minder verantwoorde - assortiment. Toch zijn fairtrade-producten in de bedrijfsrestaurants ongekend populair.

Dit blijkt uit een onderzoek van bedrijfscateraar Eurest onder bijna 500 bezoekers van Nederlandse bedrijfsrestaurants.

Groot belang
86 procent van de werknemers uit het onderzoek geeft aan dat prijs van groot belang is bij het kiezen van producten uit het bedrijfsrestaurant. Tegelijkertijd blijft de vraag naar biologische en verantwoorde producten stijgen.

Verantwoorde producten zijn dus populair, maar mogen vooral niet teveel kosten. 

Niet dalen
Toch zal de prijs van biologische en verantwoorde producten door de toegenomen vraag niet direct dalen. Paul Tijs van Eurest: "Momenteel is de vraag naar verantwoorde en biologische alternatieven binnen bedrijfsrestaurants nog niet groot genoeg om het prijsverschil drastisch te kunnen verkleinen of zelfs te laten verdwijnen."

"Biologische en verantwoorde producten zijn veelal ook duurder om te produceren. Daarbij is het een misvatting dat op verantwoorde en biologische producten meer winst wordt gemaakt dan op de minder verantwoorde producten. We verwachten overigens wel dat de prijsverschillen de komende jaren kleiner zullen worden."

Veneca
Bedrijven en instellingen gaan mee in de trend van meer maatschappelijk verantwoorde en biologische producten in hun bedrijfsrestaurants. Dit blijkt onder meer uit recente cijfers en doelstellingen van Veneca.

De leden van Veneca hebben zich bijvoorbeeld gecommitteerd aan de doelstelling om jaarlijks de omzet van het biologisch aanbod met 10 procent te laten groeien.

Fairtrade

Consumenten zijn vooral geïnteresseerd in fairtrade-producten, zo blijkt uit het onderzoek. 43 procent van de ondervraagde consumenten geeft aan dat zij dit aspect belangrijk vinden bij de aanschaf van producten in het bedrijfsrestaurant.

Als tweede aspect (29 procent) noemt men de biologische oorsprong van producten. Uit welk land producten komen en of producten in de streek worden gemaakt is van veel minder groot belang. Slechts 12 procent van de respondenten geeft aan dit aspect mee te wegen bij de keuze naar producten in het bedrijfsrestaurant.

Gezonde producten
Niet alleen verantwoorde producten stijgen in populariteit, ook de gezondheidstrend zet zich onverminderd voort. Uit eerder onderzoek van Eurest in 2010 gaf meer dan de helft (53 procent) van de werknemers aan de afgelopen 2 jaar hun eetgedrag te hebben aangepast en vaker te zijn gaan kiezen voor gezonde alternatieven op het werk.

In 2011 geeft 74 procent van de onderzochte werknemers aan bewust op zoek te zijn naar gezonde producten voor op het dienblad tijdens de werklunch.
 

---
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief
Fastservice Entree.

Abonnement
Fastservice Entree.