Financiën

ATCB: 'A'dam verliest 750.000 hotelgasten'

Doordat de rijksoverheid wil bezuinigen op promotie, dreigt A'dam 750.000 hotelgasten en 300 miljoen euro omzet te missen.

Eerder al werd bekend dat de rijksoverheid van plan is flink te gaan bezuinigen op het promoten van Nederland in het buitenland en hoe fel het NBTC hier tegen is.

Amsterdam
Het Amsterdam Toerisme & Congres Bureau (ATCB) heeft nu berekend dat bij deze korting van het rijk Amsterdam in 2 jaar tijd minimaal 750.000 verblijfsbezoekers gaat missen en zodoende 300 miljoen euro aan omzet.

Ook de werkgelegenheid in de stad zal daarmee onder druk komen te staan. Bij deze korting zal het aantal voltijdbanen naar schatting afnemen met minstens 2.700, bijvoorbeeld in hotels, restaurants, winkels, warenhuizen, musea, attracties en vervoersbedrijven.  

Rendement

Stefan Diender, algemeen directeur van ATCB: "Het rijk realiseert zich niet wat de gevolgen van deze beslissing zullen zijn. Onlangs hebben NBTC en wij berekend dat investeringen in toeristische marketing en promotie een extreem hoog rendement hebben."

"Elke euro die wij hierin investeren levert de stad een extra omzet op van 44 euro. Van de bestedingen van bezoekers vloeit bovendien zo’n 40 procent terug naar met name het rijk in de vorm van diverse belastingen."

De gemeente Amsterdam zal daarnaast zo’n 2 miljoen euro minder ontvangen aan toeristenbelasting.

Al gekort

Overigens heeft de gemeente Amsterdam als onderdeel van de bezuinigingen in 2011 al een bedrag van 450.000 euro gekort op de activiteiten van ATCB. Dit betekent dat ook de activiteiten op het gebied van marketing en promotie voor de stad Amsterdam met minder geld moeten worden uitgevoerd.

De concurrentiepositie van Amsterdam (zevende plaats Europese lijst toeristensteden en 9e plaats wereldlijst congressteden) wordt daarmee bedreigd.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.