Yorik America en Philippe van de Wetering zijn met Boosty in Den Haag uitgeroepen tot ING Starter van de Maand Januari.
America en Van de Wetering leerden de kneepjes van het horecavak en ondernemen kennen op de hotelschool in Den Haag. Na het succes van de eerste vestiging van Boosty, kwamen er al snel een tweede en derde filiaal.
Foodcourts
Het idee voor Boosty deden ze op tijdens een vakantie in Australië, waar ze regelmatig restaurants en foodcourts bezochten. Vooral dit laatste concept sprak ze aan; zodoende werkten ze de fastfresh-formule uit voor de Nederlandse markt.
Broodjesland
Het idee uit Australië is niet klakkeloos gekopieerd, maar aangepast aan de Nederlandse eetcultuur. "Nederland is een broodjesland en daarom moesten we wel enkele aanpassingen doen", aldus America.
"Zo bieden we naast broodjes ook salades en sapjes, bezorgen we en besteden we veel aandacht aan de koffie. Zo leiden we onze eigen barista’s op."
Informeren
De visie van Boosty beperkt zich niet tot het bieden van verse broodjes en salades. "We willen mensen informeren over wat ze eten. Als ze onze zaak weer verlaten, moet dat met een positief gevoel zijn. Zo geeft ons mangosap een happyboost en helpt aardbei bij concentratie."
"Alle producten zijn vers, zonder conserveringsmiddelen en binnenkort beginnen we een proef met een biologisch schap."
Uitbreiding
Het oorspronkelijke streven van de twee ondernemers is om van Boosty een keten te maken met filialen in de grote steden van Nederland. "Het ondernemen zit ons niet per se in het bloed, maar de hotelschool biedt een uitstekende basisopleiding", vertelt Yorik.
Nu het derde filiaal is geopend en Boosty ongeveer 25 mensen in dienst heeft, zijn de ondernemers steeds minder operationeel bezig. De focus ligt nu vooral op groei en uitbreiding naar andere steden.
Verdelen
"Je wilt zoveel mogelijk de touwtjes in handen houden, maar dat vergt een andere aanpak. We verdelen de taken en sturen samen de bedrijfsleider aan. We willen zoveel mogelijk betrokken blijven bij het personeel en vooral zorgen dat ze het naar hun zin hebben."
ING-starter
ING kiest elke maand de Starter van de Maand. Uit een groep van genomineerde, startende ondernemers wordt één bedrijf verkozen die deze titel verdient. De criteria op basis waarvan een bedrijf verkozen wordt zijn: een goed ondernemersplan, innovatief vermogen, een bijzonder product, degelijk ondernemerschap en inventiviteit.
De starters worden genomineerd door medewerkers van de ING uit heel Nederland. Een deskundige jury maakt de uiteindelijke keuze.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca Entree.

