De horeca behaalde in het tweede kwartaal van 2011 6,6 procent meer omzet dan een jaar eerder, vooral door volumegroei.
Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het is het tweede kwartaal op rij dat de omzet meer dan 6 procent steeg. De omzetgroei is vooral toe te schrijven aan het volume dat 3,7 procent hoger lag.
De prijzen waren 2,7 procent hoger.
Sectoren
Hotels, restaurants en cafetaria’s behaalden in het tweede kwartaal fors meer omzet dan een jaar eerder. Gemiddeld steeg hun omzet met ruim 8 procent.
De hotels behaalden in het tweede kwartaal een omzetgroei van 8 procent ten opzichte van 2010; de restaurants 7,3 procent.
Cafetaria's
Cafetaria’s realiseerden de hoogste omzetgroei. In vergelijking met het tweede kwartaal van 2010 nam de omzet toe met 9,4 procent. De prijzen stegen met 3,2 procent, het volume was 6 procent hoger dan een jaar eerder.
Cafés
Met een omzetgroei van 2,3 procent deden cafés het beduidend minder dan de overige horecabranches. De groei is volledig toe te schrijven aan gestegen prijzen. Het volume kromp met 0,8 procent. In het eerste kwartaal van dit jaar was het volume nog bijna 2 procent hoger dan een jaar eerder.
Bron: CBS.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

