De stemming onder consumenten verbeterde in januari flink. De koopbereidheid bleef echter nog net zo laag als in december.
Dat blijkt uit cijfers van Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De stemming verbeterde door een sterke toename van het vertrouwen in het economisch klimaat. De indicator van het consumentenvertrouwen steeg met zes punten en kwam uit op -8.
De terugval in december 2010 is hiermee vrijwel tenietgedaan.
Nabije toekomst
Consumenten hebben vooral meer vertrouwen in de nabije toekomst. Hun oordeel over de economische situatie in de komende twaalf maanden verbeterde met 22 punten, naar +14. Ook het oordeel over de economie in het afgelopen jaar verbeterde fors. De deelindicator economisch klimaat klom daardoor met vijftien punten, naar -3.
Grote stemmingswisselingen komen bij het oordeel over de economie vaker voor. In december was er nog een verslechtering met twaalf punten.
Koopbereidheid
De koopbereidheid was in januari bijna even laag als in december. Deze deelindicator van het vertrouwen steeg één punt en kwam uit op -11. Hoewel de consumenten minder negatief waren over hun eigen financiën, vonden ze de tijd wel minder gunstig voor het doen van grote aankopen.
Arbeidsmarkt
De consumenten zijn ook positiever over de arbeidsmarkt. In januari verwachtte een op de drie dat de werkloosheid in de komende twaalf maanden zal dalen, tegen een op de vijf in december. Zo positief is de werkloosheidsverwachting in drie jaar niet geweest.
Uit de nieuwste cijfers over de werkloosheid blijkt dat deze in december 2010 verder is teruggelopen.
Bron: CBS.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca Entree.

