Financiën

Den Haag lanceert toeristische barometer

Den Haag heeft nu ook een toeristische barometer die een online overzicht geeft van de actuele, toeristische situatie in de stad.

De barometer werd gelanceerd tijdens het jaarlijkse netwerkevenement van Den Haag Marketing door wethouder citymarketing & cultuur Marjolein de Jong en directeur Anja Overhoff.

Het overzicht op de barometer wordt gegeven aan de hand van vijf verschillende toeristische indicatoren: het aantal hotelovernachtingen, het aantal inkomende passagiers op Schiphol en Rotterdam/The Hague Airport en de bezoekersaantallen van musea, attracties en de VVV’s Hofweg en Pier.

Invoeren

Om een actueel overzicht te geven is het van belang dat door de musea, attracties en de VVV’s maandelijks de bezoekersgegevens worden ingevoerd. De meewerkende partijen ontvangen maandelijks hierover een e-mail.

Het aantal overnachtingen en aankomende passagiers kan Den Haag Marketing zelf maandelijks in de barometer invoeren. Den Haag Marketing is dus deels afhankelijk van het aangeleverde materiaal uit de Haagse markt.

Van belang
De toeristische barometer is bedoeld voor iedereen die op de hoogte dient te zijn van de toeristische ontwikkelingen in Den Haag om verantwoorde beslissingen te kunnen nemen en strategisch beleid te kunnen ontwikkelen.

Dit zijn economische beslissers in het toeristisch bedrijfsleven, de overheid en maatschappelijke organisaties die geïnformeerd willen blijven over toerisme in de stad, de pers en marketing- en salesafdelingen van iedereen die zich bezighoudt met de zakelijke en toeristische markt.

Betekenis

Den Haag Marketing zal op de site zoveel mogelijk achtergrondinformatie plaatsen om zo de cijfers betekenis te geven zoals bijvoorbeeld een korte analyse van de kwartaalcijfers van de musea en attracties.

In de toekomst kunnen hier ook factsheets worden geplaatst, met gegevens over de bezoekers van Den Haag en de bezoekersaantallen van evenementen en festivals.

Jaren terug

De cijfers van in ieder geval het aantal hotelovernachtingen en gasten, bezoekers aan de VVV’s en de aankomende passagiers op de luchthavens gaan terug tot minimaal 2007.

Zo kunnen de partners van Den Haag Marketing met behulp van een inlogcode cijfers op maand- of jaarbasis met elkaar vergelijken of juist ten opzichte van andere indicatoren in dezelfde periode.

Vergelijkbaar

De barometer wordt reeds gebruikt in Amsterdam en Lyon. Er zijn gesprekken gaande om de barometer ook in Rotterdam, Gotenborg en Kopenhagen toe te passen. Binnenkort wordt de barometer ook in Genève geïntroduceerd. Aangezien de basis van alle bezoekerscijfers hetzelfde is mogen de cijfers met elkaar vergeleken worden.

Niet alleen tussen de drie Nederlandse grote steden maar ook met een aantal buitenlandse steden.

Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca Entree.