In driekwart van de horecabedrijven zijn de verkoopprijzen in het derde kwartaal van 2010 gelijk gebleven.
22 procent van de horecaondernemers verhoogde de prijzen, vier procent verlaagde ze. Dat blijkt uit de achtste Horeca Barometer, een Synovate-rapportage voor het bedrijfschap Horeca en Catering.
Sectoren
In de drankensector werden de prijzen het meeste verhoogd (25 procent); nul procent verlaagde ze in deze deelsector. Bij de restaurants werden de prijzen het meest verlaagd (10 procent), tegenover twintig procent die ze verhoogden.
In de hotelsector verhoogde 21 procent de prijzen, acht procent verlaagde ze. In de fastservicesector was dit respectievelijk achttien en vier procent.
Maatregelen
Verder blijkt uit het onderzoek dat de helft van de horecaondernemers maatregelen nam om het bedrijfsresultaat te verbeteren. In het tweede kwartaal was dit 31 procent. De meest genoemde maatregel is meer promotie/reclame/marketing, gevolgd door bezuinigen op personeel.
De drankensector nam veel meer dan andere sectoren de maatregel 'activiteiten organisaeren/verenigingen/thema-avonden'. De fastservicesector springt eruit wat betreft de maatregel 'meer promotie/reclame/marketing'.
Toekomst
In de komende twaalf maanden overwegen negen op de tien horecaondernemers om maatregelen te nemen. Naast een kostenbesparing op energie en inkoop, worden ook meer acties en aanbiedingen overwogen.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca Entree.

