Financiën

Effecten winterse weer op omzet horeca

De winterse weersomstandigheden hadden bij één op de tien bedrijven effect op de productie of omzet. In de horeca had dertien procent er last van.

Dat blijkt uit de Conjunctuurenquête Nederland over het eerste kwartaal van 2010. Begin 2009 gaf gemiddeld maar vijf procent van alle bedrijven aan dat ze last had van de weersomstandigheden.

Nu is dat dus negen procent. Uitschieters zijn de sectoren bouw (31 procent) en landbouw (23 procent), daarna volgen de communicatiebranche (zestien procent), horeca (dertien procent) en detailhandel (dertien procent).

Minder somber
Over de winstgevendheid is de ondernemer inmiddels voor het vierde kwartaal op rij minder negatief en ook over de werkgelegenheid is hij stukken minder somber dan in 2009. Beide ontwikkelingen tonen aan dat de door de ondernemer genomen (kosten)maatregelen hun vruchten beginnen af te werpen.

De grootste belemmering is nog steeds onvoldoende vraag (35 procent), hetgeen tot uitdrukking komt in gematigde omzetverwachtingen. De omzetverwachtingen maken deel uit van het zogeheten ondernemersvertrouwen.

De duidelijke verbetering van het ondernemersvertrouwen in het vierde kwartaal van vorig jaar zet niet sterk door. Het vertrouwen is nog niet geheel terug en daalt licht in het eerste kwartaal van 2010.

Dienstensector
Buiten de horeca, makelaardij en de reisbranche om is de omzet in de dienstensector in het vierde kwartaal gestegen, maar in het eerste kwartaal worden weer omzetdalingen verwacht. De verkoopprijzen zijn aanzienlijk gestegen, (deels) een seizoeneffect: veel ondernemers verhogen hun prijzen jaarlijks per 1 januari.

In het vierde kwartaal is het personeelsbestand aanzienlijk teruggelopen. De ondernemer verwacht in het eerste kwartaal betere cijfers te overleggen. De investeringen komen weer langzaam op gang. De concurrentiepositie is nagenoeg gelijk gebleven.

De ondernemer in de dienstensector ziet de toekomst rooskleurig tegemoet en verwacht een beter economisch klimaat. Buiten de makelaardij, de horeca en de reisbranche ziet de dienstensector ook de winstgevendheid verbeteren.
 

---
Horeca Entree heeft een nieuwe Twitter-account.
Nieuwsbrief
Horeca Entree.

Horeca Entree-groep.