De bestedingen in de foodservicemarkt blijven onder druk staan en dat voelen vooral de klassieke horeca en bedrijfscatering.
De verwachting is dat het aandeel van foodservice (in 2010: 32,3%) in de totale foodmarkt (in 2010: 55,5 miljard Euro) in 2011 en 2012 verder daalt. Supermarkten zullen profiteren. Dat concludeert FoodService Instituut Nederland (FSIN) in de Beleidsmonitor 2012, die op 20 september verscheen.
Goedkopere alternatieven
Uit de cijfers en de analyses van FSIN blijkt dat zowel de bezoekfrequentie als de gemiddelde besteding in foodservice afneemt. Het wankele consumentenvertrouwen en de daling van het besteedbare inkomen dragen daar flink aan bij. Bovendien treedt er al enkele jaren een duidelijke verschuiving op: de consument zoekt goedkopere alternatieven om buiten de deur te eten en te drinken. Bedrijven in foodretail (La Place, Ikea, Hema) profiteren daarvan, evenals fastserviceconcepten als McDonald’s, New York Pizza en Subway.
Ook positief zijn de cijfers voor ‘foodservice in vervoer’: op treinstations en op Schiphol. Onderweg eten wordt gewoner. Reden voor veel tankstations om hun foodformules te vernieuwen en meer vers te gaan verkopen.
Thuis uit eten
In de at-homemarkt zijn de supermarkten de grote winnaars en de speciaalzaken de verliezers. ‘Uit eten thuis’ is de populaire trend. Mensen willen vaker in huiselijke kring, met familie of vrienden, culinair genieten. Gevolg is dat assortiment culinaire maaltijden en maaltijdcomponenten in de supermarkt groeit.
Gezond en betaalbaar
De consument kiest voor een steeds scherpere prijs-waarde verhouding. Lekker, gezond en betaalbaar eten, is de trend. Wie daar met een herkenbaar concept op inspeelt, kan zijn bedrijfsvoering rendabel. Traditionele restaurants (zowel Nederlandse als Chinese) verliezen terrein, ten koste van fastserviceformules en eetcafés. Consumenten letten meer op aanbiedingen en kortingsbonnen, komen massaal af op goedkopere menu’s tijdens restaurantwerken en speuren op actiesites als Groupon naar lekkere eetvoordeeltjes. In de klassieke horeca blijven ook traditionele cafés het lastig te hebben; reden voor steeds meer ondernemers in die sector meer eten aan te bieden op de kaart. Discotheken en partycateraars lijden al enkele jaren stevig onder de crisis.
Catering
Bedrijfsrestaurants hebben ook last van lagere bestedingen. Meer werknemers nemen de lunch (deels) van huis mee of verkiezen in het bedrijfsrestaurant weer de gewone boterham boven de luxe ciabatta. In zorginstellingen merken cateraars en voedingsdiensten de gevolgen van de bezuinigingen op de zorg. Anderzijds kunnen ze door a la carte diensten (waar bewoners/patiënten) extra voor betalen en door het zorgrestaurant ook open te stellen voor buurtbewoners extra omzet genereren. Verder valt op dat de catering in duurzaamheid voorop loopt op de horeca.

