In 2008 nam het aantal zakelijke overnachtingen in de Nederlandse hotels met 6 procent af tot 15,7 miljoen.
Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De daling zet in 2009 door. In de eerste vijf maanden van 2009 lag het aantal overnachtingen met een zakelijke reden bijna negen procent lager dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Afname komt door crisis
De daling van de hoeveelheid zakelijke overnachtingen hangt samen met de economische crisis. Die heeft geleid tot een sterke terugloop van de zakelijke markt en de daarvan afhankelijke vergadermarkt.
Bedrijven proberen hun kosten namelijk omlaag te brengen door onder meer het aantal overnachtingen te beperken dat personeel voor werkzaamheden in hotels doorbrengt.
Provincies
Het aantal zakelijke overnachtingen liep het sterkst terug in Noord- en Zuid-Holland, in 2008 met respectievelijk 0,3 miljoen en 0,2 miljoen. Voor beide provincies betekende dat een afname van zes procent.
Noord-Holland bleef de provincie met de meeste zakelijke overnachtingen. Hier werden 5,5 miljoen overnachtingen met een zakelijke reden doorgebracht, waarvan 3,3 miljoen in de regio Amsterdam. Zuid-Holland stond op de tweede plaats met 2,8 miljoen zakelijke overnachtingen, gevolgd door Noord-Brabant met 1,5 miljoen.
Seizoenspatroon
In 2007 en 2008 had bijna de helft van de hotelovernachtingen een zakelijke reden. Zakelijke overnachtingen hebben een duidelijk seizoenspatroon. September en oktober waren met elk tien procent van de overnachtingen de topmaanden; december en januari de dalmaanden.
Ruim een derde van de zakelijke overnachtingen werd van maart tot en met juni gemaakt. De eerste vijf maanden van 2009 tonen een vergelijkbaar, maar minder uitgesproken patroon, aldus het CBS.

