Financiën

'Heb meer oog voor rendement van beleving'

Kleine ondernemers in de recreatie- en toerismesector zouden meer oog moeten krijgen voor het rendement van beleving.

Veel, vooral kleine ondernemers zien beleving namelijk als een kostenpost, terwijl beleving ook rendement kan opleveren. Dat zegt Ilse Michielse, leidster van Gastvrij Nederland. Volgens Michielse kunnen ook kleine (horeca)ondernemers serieus aan de slag met beleving.

Geen budget
Een veelgehoorde reactie van kleine bedrijven met betrekking tot beleving is dat er geen budget is. Maar ook: dat er dan keuzes gemaakt moeten worden in doelgroepen.

Volgens Michielse is dat waar veel ondernemers mee worstelen; met het maken van keuzes en het nee verkopen waar ze gewend zijn het iedereen naar de zin te maken. Daarom is het volgens haar belangrijk om naar de eigen onderneming te kijken en te bepalen welke waarden daarbij passen en hoe die overgebracht kunnen worden.

Risico
Het risico bestaat dat ondernemers alleen maar met de dagelijkse praktijk bezig zijn. Ze willen faciliteiten onderhouden en aanleggen en besteden meer tijd hieraan dan aan de vraag hoe die faciliteiten beleefd worden door de gebruikers ervan.

Ladder
Om beleving concreet handen en voeten te geven, kunnen ondernemers gebruik maken van de zogeheten belevingsladder, een stappenplan dat bestaat uit kleur bekennen, gasten in kaart brengen, keuzes maken en een unieke beleving creëren.

Afbeelding
Op de afbeelding horecaondernemer Martin van der Zee van Het Pannekoeckershuys in Den Hout. Hij verkoopt naar eigen zeggen geen pannenkoeken maar beleving. Van der Zee won vorig jaar de publieksprijs van Meest Markante Horecaondernemer 2008/2009.

Bron: Recreatie & Toerisme, via Retail Actueel.

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.