Horecaondernemers moeten in 2011 waakzamer zijn dan ooit en voor hun omzet niet vertrouwen op de conjunctuur.
Dat zegt Lodewijk van der Grinten, directeur Koninklijke Horeca Nederland (KHN), maandag 10 januari bij de opening van de Horecava. Van der Grinten lichtte de cijfers toe die aangeven dat de afzet (omzetvolume), werkgelegenheid en bedrijfsresultaat per horecaonderneming nog steeds afnemen.
Onder druk
De economie vertoont wellicht lichte tekenen van herstel, maar de omzet in de horecabranche is nog lang niet terug op het hogere niveau van 2007. Er is geen zekerheid over de financiële positie van belangrijke eurolanden. De vrije bestedingsruimte van de consument staat daarom onder druk. De ondernemer moet daarom goed op de kosten letten en vooral innovatief zijn.
Ook kan hij voor zijn bedrijfsresultaat en omzet niet vertrouwen op de conjunctuur en zal hij het succes zelf moeten maken en de kosten beheersen.
Juiste balans
"De juiste balans in prijs-kwaliteit, professionaliteit en innovatie zijn de factoren die van grote invloed zijn op de toekomstbestendigheid van de horecaondernemer. Bovendien zien we dat de spanning op de horecabranche ten opzichte van bijvoorbeeld concepten in de retailbranche de komende jaren zal toenemen."
Sociale media
Van der Grinten gaf als voorbeeld van innovatie het op intelligente wijze benutten van sociale media zoals Twitter, LinkedIn, Hyves en Facebook. "Gasten willen ook op andere manieren betrokken zijn bij de totale beleving van een horecaconcept."
"De gasten waarderen de horecaondernemers die met fatsoen en met vakkennis zorgen voor een goede en gastvrije beleving."
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca Entree.

