De kosten van betaaltransacties voor horecaondernemers daalden tussen 2006 en 2009, maar kunnen nog veel verder dalen.
De kosten voor ondernemers in de horeca, detailhandel, tankstationbranche en ambulante handel daalden met 3 procent. Dat komt vooral dankzij een daling van het aantal contante betalingen en dus stijging van het aantal pintransacties.
Slag maken
Onderzoeksbureau EIM stelde in 2006 voor het eerst een kostendaling vast. Tot dan toe stegen de betaalkosten voor ondernemers jaarlijks. De efficiency is het hoogst in de tankstationbranche en in de gevestigde detailhandel.
De horeca en ambulante handel kunnen nog een flinke slag maken door pinbetalingen vaker te accepteren en een verschuiving van contant (en zeker ook creditcards in de horeca) naar pinnen.
Kosten
De totale kosten van betalingsverkeer bedroegen bij alle toonbankinstellingen in 2009 1.242 miljoen euro. Dat is 2 procent van alle kosten die een ondernemer maakt en 1,2 procent van de consumptieve bestedingen. Ten opzichte van 2006 daalden de afschrijvingskosten per betaalautomaat, de pinkosten bij banken en is er bespaard op de benodigde frontoffice- en backofficetijd.
Ook al daalden de kosten per saldo met 3 procent. Er waren ook kostenstijgingen: voor het afstorten van contant geld, telecommunicatie en de loonkosten die een rol spelen bij de vele personele handelingen rondom het betalingsverkeer bijvoorbeeld.
Besparingen
De gemiddelde kosten voor een pinbetaling bij alle toonbankondernemingen bedragen 21 cent, voor een contante transactie is dat 22 cent. Voor het eerst is de gemiddelde pinbetaling goedkoper dan een contante transactie.
Er is ook berekend wat de kosten zijn die gepaard gaan met een extra pin- of extra contante transactie. Dan komt de pinbetaling als absolute winnaar uit de bus: de marginale kosten voor een pintransactie van een gemiddelde omvang zijn 7 cent lager dan die van een contante transactie.
Goed nieuws
Een verschuiving van contant naar pin zal daarom voor veel toonbankinstellingen een duidelijke kostenbesparing betekenen wat goed nieuws is voor consumenten. Dit voordeel vertaalt zich namelijk door in de prijzen die consumenten moeten betalen voor aan hen te leveren producten en diensten.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

