Financiën

Horeca koploper omzetherstel bedrijfsleven

Het aandeel horecabedrijven met omzetdaling liep van 70 procent begin 2010, in de 3 kwartalen erna terug naar 20 procent.

Daarmee is de horecabranche koploper als het aankomt op het omzetherstel van bedrijven. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Gevoelig
Uit de cijfers blijkt in eerste instantie dat grote bedrijven een stuk conjunctuurgevoeliger zijn dan die in het midden- en kleinbedrijf (mkb). Eind 2009, tijdens het dieptepunt van de economische crisis, had bijna zeventig procent van de grote bedrijven minder omzet dan een jaar eerder.

In het mkb was dit 56 procent.

Export
Dit verschil komt doordat grote bedrijven vaker internationaal georiënteerd zijn en daardoor op export gericht. De krimp in 2009 is vooral veroorzaakt door het wegvallen van de buitenlandse vraag, waardoor de export van vooral industriële producten flink daalde.

Bij de grote bedrijven in de industrie liep in het derde kwartaal van 2009 het aandeel bedrijven met een omzetdaling op tot bijna negentig procent. In het mkb was dit 62 procent.

Hoogconjuctuur
Ook tijdens de hoogconjunctuur in 2006 en 2007 waren de effecten bij grote bedrijven duidelijker zichtbaar dan bij het mkb. Zo was bijvoorbeeld in de zakelijke dienstverlening het aandeel bedrijven met een omzetstijging in het eerste kwartaal 2007 zelfs bijna tachtig procent. In het mkb was dit 56 procent.

Horeca
Vanaf 2010 neemt het aandeel bedrijven met omzetgroei weer toe bij zowel de grote bedrijven als het mkb. Vooral bij de grote bedrijven in de horeca is de omslag duidelijk zichtbaar.

In de drie laatste kwartalen loopt het aandeel bedrijven met omzetdaling hier terug van zeventig tot twintig procent.

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca Entree.