Financiën

Horeca mede debet aan matige afzetgroei mkb

Het midden- en kleinbedrijf (mkb) heeft in 2010 maar een matige afzetgroei. Dit komt onder andere doordat de horeca -4 procent afzetgroei heeft.

Dat blijkt uit het EIM-rapport 'Algemeen beeld van het mkb in de marktsector in 2010 en 2011'. Het grootbedrijf in Nederland heeft in 2010 juist een behoorlijke afzetgroei van 2,5 procent.

Met een bescheiden afzet groei van slechts 0,5 procent, blijft het mkb hier flink bij achter.

Terugval
Dit wordt veroorzaakt door de sterke terugval van de bouwproductie en een terughoudende consument waardoor belangrijke mkb-sectoren zoals de bouw (-9,25 procent), horeca (-4 procent) en detailhandel (-2 procent) het mkb in 2010 flink op achterstand komen.

Industrie, groothandel en zakelijke dienstverlening maken dat het mkb per saldo nog net een klein plusje kan noteren in 2010.

Grootbedrijf
Ondanks het toegenomen optimisme in het mkb in 2010, herstelt het mkb dit jaar nog slechts licht van de gevolgen van een ongekend diepe val van de wereldhandel. Doordat het grootbedrijf sterk op de buitenlandse afzet is georiënteerd, kan zij sterker profiteren van de groei van de wereldhandel van 7,5 procent.

Hoewel de internationale onzekerheden buitengewoon groot zijn, blijft de exportgroei nog steeds fors te noemen.

Consument
Daarnaast is ook de consument nog steeds terughoudend. De consument spaart meer en geeft minder uit in de detailhandel en horeca. Dit zet de afzetgroei van het mkb eveneens sterk onder druk.

2011
In 2011 zal de afzetgroei van het mkb meer in de pas lopen met de groei van het grootbedrijf. De exportgroei zal dan afvlakken, de consumenten worden mogelijk wat uitbundiger en de bouwproductie kan licht herstellen. 

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.