Het FSIN vindt dat het out-of-homekanaal, waaronder de horeca valt, zich nu vooral moeten focussen op de prijzen. Brancheorganisaties zeggen iets anders.
Jan-Willem Grievink, directeur van het het FoodService Instituut Nederland (FSIN), zegt in de LevensmiddelenKrant dat het out-of-homekanaal kritischer moet kijken naar de prijs-kwaliteitverhouding om weerstand te kunnen bieden tegen de supermarkten.
Gemakskanalen
Hoewel veel kanalen binnen de totale out-of-homesector marktaandeel hebben ingeleverd, zijn de gemakskanalen namelijk aan de winnende hand. "Dat laat zien dat de consument op een gemakkelijke manier buiten de deur wil consumeren. Hij wordt alleen veel kritischer op de prijs-waardeverhouding van het aanbod", aldus Grievink.
Hij trekt dan ook de conclusie dat buitenshuisformules aantrekkelijker moeten worden op het gebied van prijs. "Anders blijven ze terrein verliezen aan de supermarkten. Want daar neemt de prijsagressiviteit alleen maar toe."
Horeca
Uit een rondvraag van de LevensmiddelenKrant langs de verschillende brancheorganisaties blijkt echter dat vooral wordt gefocust op duurzaamheid, kwaliteit van de dienstverlening en veiligheid.
Zo vindt de sector Fastservice van Koninklijke Horeca Nederland duurzaamheid juist een voornaam thema voor 2010. "Bovendien blijven wij investeren in de kwaliteit van de dienstverlening door de opleidingen van de medewerkers te verbeteren en uit te breiden", aldus sectorvoorzitter Jos van Alphen.
Ook KHN-directeur Lodewijk van der Grinten riep de horeca gisteren nog op zich te focussen op duurzaamheid.
Catering
Jos van Straten van cateringorganisatie Veneca zegt dat haar leden de nadruk leggen op de thema’s gezond en duurzaam. De tankstations focussen volgens voorzitter Ewout Klok van BETA nadrukkelijk op het thema veiligheid.
---
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

