Opzichzelfstaande horeca heeft het de afgelopen jaren fors afgelegd tegen horeca behorend bij een warenhuis.
Dat blijkt uit een analyse van horeca-adviesbureau Van Spronsen & Partners, mede naar aanleiding van cijfers van het bedrijfschap Horeca & Catering.
Gemiddelde besteding
Tussen 2005 en nu nam de gemiddelde besteding in een restaurant bij een warenhuis toe met 5,2 procent (van 5,80 tot 6,10 euro).
Dit tegenover een afnemende of gelijkblijvende besteding bij restaurants (- 7,1 procent), eetcafés (- 10,8 procent), snackbars (- 2,2 procent), fastfoodrestaurants (0 procent), ijssalons (0 procent) en lunchrooms (0 procent).
Gemiddeld bezoek
Het gemiddelde bezoek aan een restaurant behorend bij een warenhuis, nam van 2005 tot en met 2009 toe met 34,4 procent (van 330.200 tot 443.700 keer). Dit wederom tegen bijna allemaal afnemende bezoeken aan op zichzelf staande horecagelegenheden: restaurants (- 2,0 procent), eetcafés (0,8 procent), snackbars (- 14,1 procent), fastfoodrestaurants (- 22,2 procent) en lunchrooms (0,8 procent).
Alleen de ijssalons plusten nog behoorlijk met 19,1 procent.
Ook onze horecanieuwsbrief ontvangen? Klik hier.
Horeca Entree zit ook op Twitter.

