Financiën

Horecaomzet steeds belangrijker voor golfbanen

Golfbanen behalen een steeds belangrijker deel van de omzet uit de horeca in het clubhuis. Steeds meer golfbanen houden de horeca in eigen beheer.

Dit blijkt uit het GOSTA 2007 rapport van adviesbureau Horwath HTL. Dat golfbanen steeds vaker horeca in eigen beheer hebben, is in tegenstelling tot 2001. Toen werden de meeste golfbanen nog verpacht.

Horecaomzet
De omzet van de horeca op golfbanen nam tussen 2001 en 2005 toe met elf procent. Gemiddeld bedroeg de horecaomzet op een 18-holesgolfbaan in 2005 550.000 euro. Op 9-holesbanen was de gemiddelde omzet 230.000 euro.

Kosten
In vergelijking met andere horecabedrijven liggen de kosten in het clubhuis hoog. Hierdoor bedraagt de afdelingswinst voor het clubhuis op 18-holesbanen slechts zeventien procent, terwijl op 9-holesbanen gemiddeld zelfs met een verlies van vier procent wordt gedraaid.

Reden
Een belangrijke reden voor de hoge kosten is dat het clubhuis veelal zeven dagen per week geopend is, met vaak onrendabele openingstijden, terwijl het voor de omzet vrijwel volledig afhankelijk is van het baanbezoek.

Bron: Horwath HTL.
 

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.