De Nederlandse hotelbranche herstelt sneller dan verwacht. De bezettingsgraad stijgt in bijna alle regio's en segmenten.
Dit blijkt uit jaarlijks onderzoek van KPMG onder bijna 200 Nederlandse hotels in het drie-, vier- en vijfsterrensegment.
Bezettingsgraad
Vorig jaar zagen de hotels voor het eerst de bezettingsgraad weer licht stijgen. De gemiddelde bezettingsgraad kwam toen uit op 63,6 procent, een stijging van 1,8 procent vergeleken met 2009.
De gemiddelde kamerprijs daalde echter ook vorig jaar, van 95 euro in 2008 en 90 euro in 2009 tot 87 euro in 2010.
Kameromzet
De gemiddelde kameromzet bleef met 56 euro gelijk. De gemiddelde opbrengst per kamer steeg vorig jaar met ruim 2.000 euro tot 46.374 euro. De gemiddelde stijging van de bezettingsgraad komt met name door het herstel van het vier- en vijfsterrensegment, vooral in de Randstad.
Zo steeg de bezettingsgraad van de hotels in Noord-Holland met 9,2 procent naar 73,1 procent. Ook in de regio Amsterdam/Schiphol laat de bezettingsgraad van de vier- en vijfsterrenhotels vergeleken met 2009 een stijging zien met respectievelijk 5,1 procent naar 77,5 procent en 6,3 procent naar 71,2 procent.
De vier- en vijfsterrenhotels hoefden bovendien niet in te leveren op hun kamerprijs. Deze steeg in 2010 met respectievelijk 12,8 procent en 9,3 procent. De bezettingsgraad van de driesterrenhotels in deze regio daalde echter fors, van 24 procent naar 61,9 procent.
Buiten Amsterdam
In de regio buiten Amsterdam/Schiphol bleef de bezettingsgraad van de driesterrenhotels nagenoeg gelijk. De bezettingsgraad van de vier- en vijfsterrenhotels daar steeg vorig jaar met respectievelijk 3,3 procent en 15,9 procent naar 63,2 procent en 55,0 procent.
Bij de vijfsterrenhotels ging dit echter ten koste van de gemiddelde kamerprijs, die een daling laat zien van 13,2 procent naar 148 euro.
Snel herstel
Volgens Mark Kemper van KPMG herstelt de hotelmarkt zich sneller dan verwacht. "De stijging van de bezettingsgraad komt terug in bijna alle regio’s en segmenten. Vooral het zakelijke segment in de Randstad begint aan te trekken en vertoont de eerste tekenen van groei. Toch zijn er ook uitzonderingen."
"Met name de kleinere driesterrenhotels hebben moeite om uit de recessie te komen. Hotels met minder dan 50 kamers hebben te maken met een gemiddelde daling in hun bezettingspercentage van 3,9 procent naar 61,2 procent en de driesterrenhotels zien hun bezettingsgraad dalen met 2,6 procent naar 60,2 procent.
Prijzendalingen
Door de daling van de gemiddelde kamerprijs in de afgelopen jaren blijken gasten eerder te kiezen voor het vier- en vijfsterrensegment. Deze segmenten zien hun bezettingsgraad stijgen met respectievelijk 5 procent naar 66,2 procent en 6,3 procent naar 62,3 procent.
Ook het herstel buiten de Randstad laat nog even op zich wachten. De gemiddelde kamerprijs neemt hier af met 5,4 procent vergeleken met 2009 en de bezettingsgraad stijgt met slechts 1,1 procent.
Stabilisatie
Kemper: "Ik verwacht echter dat het herstel volgend jaar ook buiten de Randstad zichtbaar is. Bij het grootste deel van de hotels zien we nu al een stabilisatie van de bezettingsgraad. Ik verwacht dan ook dat in 2011 de bezettingsgraad en met name de gemiddelde kamerprijs ook buiten de Randstad stabiliseert.”
Sociale media
Nederlandse hotels blijken verder in toenemende mate sociale media zoals Hyves, Facebook en Twitter in te zetten bij hun dagelijkse bedrijfsvoering. Bijna 30 procent van de onderzochte hotels gebruikt sociale media voor marketingdoeleinden en ruim 20 procent voor het onderhouden van contacten met bestaande en potentiële gasten.
Ook bij het werven en selecteren van nieuw personeel blijken sociale media in toenemende mate te worden gebruikt. Kemper: "Ik verwacht dat sociale media steeds vaker worden ingezet voor de sales-activiteiten van de hotels. Met name de applicaties op de smartphone gaan hierin een belangrijke rol spelen."
"Persoonlijk, compact, efficiënt, kostenbeheersend en direct contact met de gasten zijn de nieuwe begrippen die voortvloeien uit deze ontwikkeling."
Bron: KPMG.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

