De meeste hotelgasten willen niet betalen voor WiFi op de kamer. Voor andere services is men meer bereid de beurs te openen.
Dat blijkt uit onderzoek van boekingssite Hotels.com. Extra kosten worden het meest in rekening gebracht voor het gebruik van minibars, parkings, ontbijt en WiFi.
WiFi
Tweederde van de respondenten is van mening dat WiFi kosteloos aanwezig zou moeten zijn op hotelkamers. Eén op de vijf ondervraagde reizigers geeft aan maximaal tien euro te willen betalen voor het gebruik van WiFi tijdens een overnachting.
Geen enkele respondent bleek bereid meer dan tien euro te betalen. Veel hotelgasten geven aan liever gebruik te maken van gratis internet in de lobby van een hotel, dan van betaald internet op de kamer.
Eerder al bleek uit onderzoek dat de hotelgast gratis WiFi wenst.
Andere kosten
Verder betaalt de helft met tegenzin voor een parkeerplaats. Het gebruik van minibars op hotelkamers wordt in mindere mate als een vanzelfsprekende gratis service gezien. Hoewel 72 procent de kosten voor het gebruik van minibars te hoog vindt, is slechts tien procent van mening dat er voor minibars geen extra kosten zouden moeten worden gerekend.
Drie van de vijf ondervraagde reizigers zegt de minibar normaal gesproken dan ook niet te gebruiken en drankjes en snacks buiten het hotel te kopen om ze vervolgens op de kamer te consumeren. Water en frisdrank blijken de meest gebruikte producten uit minibars.
Massage
De respondenten konden aangeven welke items zij bij aankomst op een hotelkamer het liefst kosteloos zouden aantreffen. Boeken en magazines werden veruit het meest genoemd (75 procent), gevolgd door een gezonde snack (51 procent). Ook massage-olie en condooms worden gewaardeerd, deze items zijn bijvoorbeeld meer gewenst dan een pyjama of warme kruik.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

