Het aantal hotelboekingen via online reisbureau's steeg fors. Dit betekent dus ook dat hotels meer commissies betaalden.
Dat schrijft Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Vanaf 2008 steeg het marktaandeel van online travel agents (ota's) in de hoteldistributie met bijna 45 procent.
"Dit betekent een ernstige tegenslag voor de hotelindustrie", schrijft KHN. "Hierdoor betaalden hotels aan ota's in 2010 3,6 miljard euro in de vorm van abnormaal hoge commissies."
2010
In 2010 kwam 67,3 procent van de online reserveringen voor de top 30 hotelmerken uit directe online kanalen, dat wil zeggen de eigen websites. 32,7 procent werd gedaan via de ota's.
Ter vergelijking: in 2008 kwam 75,2 procent van alle online reserveringen van de websites van de merken en kwam 24,8 procent van de ota's.
45 procent
"Met andere woorden, het aandeel van ota's steeg van 11,8 procent van alle online reserveringen in 2008 tot 17,10 procent in 2010. Oftewel: het aandeel van ota's steeg met bijna 45 procent."
KHN weet dat 100 procent directe reserveringen nooit mogelijk zou zijn, maar acht een marktaandeel van maximaal 25 procent voor de ota's wenselijk.
Bron en tips om meer directe reserveringen te verkrijgen: KHN.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

