In de eerste helft van 2010 steeg de gemiddelde hotelkamerprijs in veel zakelijke steden sterker dan in overige steden.
Dat blijkt uit de onlangs gelanceerde Hotel Price Index™ (HPI®) van boekingssite Hotels.com. Hotels in populaire zakelijke bestemmingen presteerden beter dan in de afgelopen twee jaren.
Zo steeg de gemiddelde kamerprijs in New York met negen procent, in Londen met veertien procent en in Singapore met twintig procent.
Nederland
Ook in Nederland is de trend van een opkrabbelende zakelijke reismarkt duidelijk zichtbaar. In Amsterdam en Utrecht, steden die bekend staan om hun handelsbeurzen, steeg de gemiddelde hotelprijs met acht procent aanzienlijk.
In lichtstad Eindhoven bedroeg de stijging zelfs twaalf procent.
Van belang
"Zakelijke wereldsteden zoals New York, Londen en Singapore zien hun hotelprijzen weer sterk stijgen", aldus Bastiaan Ellen, marketing manager van Hotels.com.
"Het herstel van de zakelijke reismarkt is wereldwijd van groot belang voor de stabiliserende en zelfs toenemende hotelprijzen. Dat geldt nog meer voor de Noord-Amerikaanse dan voor de Europese markt, handelssteden als New York en Washington laten forse stijgingen zien."
Verlagen
In een poging de bezettingsgraad te verhogen verlaagden hoteliers die sterk op zakelijke reizigers zijn aangewezen hun prijzen in 2009 tot recorddiepte. Door het geleidelijke herstel van de zakelijke reismarkt in 2010, stijgen de prijzen voor het eerst sinds bijna twee jaar gestaag.
De prijzen zitten momenteel wederom op het altijd nog voordelige niveau van 2004.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

