Mannen vinden zichzelf gul in het geven van fooi in een restaurant; vrouwen daarentegen zijn een stuk kritischer.
Dit blijkt uit de fooienenquête van recensiesite Restaurant.nl onder ruim 2.500 respondenten. De kwaliteit van de bediening is voor bijna de helft van restaurantbezoekers bepalend voor de hoogte van de fooi.
De kwaliteit van het eten is met zeven procent in veel mindere mate bepalend.
Standaardbedrag
Het merendeel van de respondenten is bereid om meer fooi te geven, naarmate zij meer tevreden zijn. Een kwart van de respondenten geeft altijd een standaardbedrag als fooi en vijftien procent rondt het totaalbedrag af naar een rond getal.
De regel om tien procent van de rekening als fooi te geven wordt slechts door zeven procent toegepast.
Geen fooi
De top drie om geen fooi te geven bestaat uit onvriendelijke bediening (40 procent), een lange wachttijd (28 procent) en slechte kwaliteit van het eten (20 procent).
Vrouwen
Meer dan de helft van de vrouwen vindt zichzelf gemiddeld in het geven van fooi. Bij de mannen vindt 21 procent zichzelf riant in het geven van fooi, tegenover een krappe dertien procent bij de vrouwen.
Mannen zijn ervan overtuigd dat het geven van fooi motiverend werkt en daardoor de kwaliteit van de service verhoogt.
Ontevreden
Mannen geven echter, veel vaker dan vrouwen, hun standaardfooi. Vrouwen laten de hoogte van hun fooi veel meer afhangen van de mate van tevredenheid. Zij geven daarom, eerder dan de man, geen fooi als ze ontevreden zijn.
Overleggen
63 procent van de vrouwen overlegt met haar tafelgenoten over de hoogte van de fooi, terwijl slechts 38 procent van de mannen de hoogte van de fooi bespreekbaar maakt.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

