Financiën

Nederlandse hoteliers erg optimistisch

Binnen Europa hebben de Nederlandse hoteliers de hoogste verwachtingen voor het komende jaar.

Dat blijkt uit de Global Hotel Market Sentiment Survey van Horwath HTL. Het onderzoek, dat elke zes maanden wordt gehouden onder tweeduizend hoteliers in 55 landen, richt zich op vier onderwerpen om de verwachtingen in de hotelmarkt op korte termijn in kaart te brengen.

Dit zijn de lokale markt, de eigen resultaten, de ontwikkelingen wereldwijd en de verschillende marktsegmenten.

Optimisme
Hoteliers wereldwijd verwachten dat de resultaten in 2011 zullen toenemen. Het optimisme is op het hoogste niveau sinds 2008 en is het hoogst in Azië en Oceanië (zie onder), gevolgd door Amerika en Europa. Binnen Europa hebben de Nederlandse hoteliers de hoogste verwachtingen voor het komende jaar.

Benelux
De hoteliers in de Benelux verwachten dat het herstel van 2010 doorzet in 2011. Meer dan zeventig procent verwacht dat de bezettingsgraad in 2011 hoger zal zijn dan in 2010. Daarnaast verwacht 65 procent dat ook de gemiddelde kamerprijs zal stijgen.

Omzetstijging
Per saldo geeft tachtig procent aan hierdoor te verwachten dat de totale omzet zal stijgen. Opvallend is dat de verwachte groei volgens de Nederlandse hoteliers iets meer zal komen uit de bezettingsgraad, terwijl de collega’s in België en Luxemburg net iets meer verwachten van de gemiddelde kamerprijs.  

Onderbouwing
Volgens Ewout Hoogendoorn, directeur van Horwath HTL in Nederland, wordt het optimisme van de hoteliers onderbouwd door de economische omstandigheden. "De Nederlandse economie groeit en het consumentenvertrouwen neemt toe. De import en export stijgt, niet alleen in Nederland maar ook in Duitsland."

"Dit zijn sterke signalen dat de vraag naar hotelkamers dit jaar zal toenemen. We houden er echter rekening mee dat de groei in 2012 zal afnemen."

Invloeden

Ook de hoteliers zelf zien een sterk positieve invloed van de landelijke en wereldwijde economische ontwikkelingen. Het lokale toerisme en de ontwikkelingen op de beurs worden eveneens gezien als positief voor de hotelmarkt.

De meeste negatieve invloed wordt verwacht van geplande uitbreidingen in het hotelaanbod en van de ontwikkeling van de olieprijzen.

Olieprijzen

Volgens Marco van Bruggen, senior consultant van Horwath HTL, zou met name het effect van de olieprijzen nog wel eens onderschat kunnen zijn. "De enquête is uitgestuurd in januari, nog voor de onrust in Tunesië oversloeg naar de andere landen in Noord-Afrika en het Midden-Oosten."

"Sindsdien is de olieprijs sterk gestegen. Als de onrust verder uitbreidt en de hoge olieprijzen aanhouden, zal dat een sterke invloed hebben op de internationale reiswereld en de hotellerie."

Zakelijk

Ondanks deze kanttekening verwachten de hoteliers in de Benelux een stijging in alle segmenten. De grootste stijging wordt verwacht in het individuele zakelijke segment, gevolgd door het individuele toerisme en het congressegment.

Het groepstoerisme zal volgens de meeste hoteliers gelijk blijven in vergelijking met 2010.

Wereldwijd
Oceanië blijft de meest optimistische regio met een sentimentscore van +58. De hele regio, die waaarschijnlijk het minst te lijden heeft gehad onder de westerse financiële crisis, blijft aanzienlijk beter presteren dan de rest van de wereld.

Azië stoot door met een sentimentscore van +52. Noord- en Zuid-Amerika, waar de angst voor een dubbeledip-recessie in 2010 sterk aanwezig was, laten een herstel zien met een positievere blik op 2011 en een sentiment score van 37, net boven Europa met 34.

Het minst positief zijn de hoteliers in het Midden-Oosten en Afrika.

Europa
Het gemiddelde sentiment in Europa is het afgelopen jaar eveneens toegenomen, maar blijft onder het wereldwijde gemiddelde. Opvallend is dat de Nederlanders binnen Europa het meest optimistisch zijn, gevolgd door België en Luxemburg.

Het sterke optimisme in de Benelux en landen als Polen en Spanje wordt getemperd door minder optimistische landen als Zwitserland, Italië, Frankrijk en Ierland. Opvallend is dat deze landen al wel een herstel in de bezettingsgraad verwachten, maar een daling in de gemiddelde kamerprijzen.

Hierdoor zijn de verwachtingen voor de omzet veel lager dan in de Benelux.

---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.