Financiën

Niet-rendabele minibars hotels aangepakt

Hotels zijn niet erg blij met de niet-rendabele minibars. Daarom bedenken ze manieren om er toch inkomsten uit te derven.

Dat schrijft The Wall Street Journal. Producten uit de minibar staan erom bekend erg duur te zijn; hier is niet elke gast altijd over te spreken. Volgens de hotels zijn de prijzen echter zo hoog omdat er dagelijks werknemers nodig zijn die de bars controleren en aanvullen.

Verder hebben de hotels er last van dat producten over de datum zijn of dat er bierflesjes zomaar verdwijnen. Volgens Beth Scott van Hilton Worldwide zorgen minibars uiteindelijk zelfs voor verlies. "Hilton verliest 5 tot 20 procent van de omzet op minibars aan 'breuken'.

In het zicht
Wat hotels daarom nu steeds vaker doen is bijvoorbeeld de producten uit de minibar halen en in het zicht neerleggen. Het wordt immers moeilijker een zakje M&M's te weerstaan als die 'de gast aanstaart'.

Zo plaatste een hotel flessen met lokale wijn en met chocolade bedekte druiven vlakbij de televisie. Daarna volgden onder andere baseballcaps en flessen met het badschuim van het hotel. Het resultaat was 32 procent meer verkoop.

Unieke snacks
Verder proberen hotels gasten over te halen toch gebruik te maken van de minibar door standaardchips en -snoep te vervangen door unieke, lokale snacks of andere producten die niet bij de supermarkt om de hoek zijn te halen.

Zo biedt het Ritz-Carltonhotel in Santiago (Chili) Chileense amandelen met ham-smaak. Een ander hotel biedt lokaal gebrouwen bier in plaats van Heineken.

Automatisering
Ook zijn er hotels die - om kosten te besparen en inzicht te krijgen in verbruik - minibars installeren die het detecteren als een product gepakt is. Dit wordt dan gelijk en automatisch op de rekening gezet.

De software detecteert ook hoe lang een product in een minibar zit. Door dit soort maatregelen is veel minder personeel nodig om minibars te controleren.

Leeglaten

Ten slotte zijn er hotels die de minibar gewoon leeglaten zodat de gast er zelf spullen in kan doen. Tegelijkertijd introduceren deze hotels natuurlijk in hun eigen lobby's verkoopplekken voor snacks en verse producten.

Bron: The Wall Street Journal, getipt door Zestz.

---
Facebook-pagina
Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account
Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie
Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep
LinkedIn.