Financiën

'Ook in 2010 wordt nog bespaard op horeca'

De Nederlander zal ook in 2010 nog blijven besparen op de horeca; hij gaat liever wat vaker naar de supermarkt.

Dit zegt marktonderzoeksbureau GFK Panel Services naar aanleiding van de omzetcijfers van supermarkten over de eerste negen maanden van 2009. Die stegen in deze periode met 4,1 procent naar 23,9 miljard euro (tegenover 22,9 miljard euro in 2008).

2010
Voor 2010 ziet GFK een beperkte omzetgroei van 1,5 procent tot 31,6 miljard euro. Die groei komt vooral uit de stijging van het aantal huishoudens, inflatie en iets hogere verkoop.

Daarnaast verwacht GFK dat consumenten blijven besparen op horeca en speciaalzaken, waardoor ze meer aankopen doen bij de supermarkt.

Minder uitgegeven
Volgens het onderzoek van GFK gaf de consument in 2008 36 procent minder uit in de horeca en in 2009 38 procent (tegenover respectievelijk 3 en 2 procent meer).

Meld u ook eens aan voor onze nieuwsbrief.