De prijzen van hotelkamers wereldwijd stegen met gemiddeld 2 procent het afgelopen jaar; in Nederland met 5 procent.
(Photo: Scyza, iStockphoto)
Dat blijkt uit de Hotel Price Index (HPI) van boekingssite Hotels.com. Het is voor het eerst sinds 2007 dat de wereldwijde hotelprijs stijgt ten opzichte van het voorgaande jaar.
Door de sterke daling van 13 procent in 2009 echter, is het huidige prijsniveau gelijk aan het niveau van 2004.
Europa
Hoewel de hotelprijzen tijdens de eerste helft van 2010 overal ter wereld gelijk bleven of daalden, stegen ze op jaarbasis met 1 procent in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied en met 2 procent in Noord-Amerika. In Europa bleef de gemiddelde hotelprijs gelijk.
De prijs van een hotelkamer in Azië ligt, ondanks een daling van 2 procent in het afgelopen jaar, nog altijd 15 procent hoger dan bij de start van de Hotel Price Index in 2004.
Bescheiden
David Roche, president van Hotels.com: "Na de slechtste omstandigheden waarin het grootste deel van de markt ooit verkeerde, laat 2010 een herstellende hotelmarkt zien. Doordat de prijsdaling in de voorgaande periode echter langdurig en fors was, betaalden gasten ook in 2010 nog vrijwel hetzelfde voor een overnachting als 6 of 7 jaar geleden."
"Het enorme aantal aanbiedingen dat tijdens het dieptepunt van de crisis beschikbaar was nam enigszins af, maar er kon nog steeds geprofiteerd worden van kortingen."
Nederland
De hotelprijs in Nederland steeg het afgelopen jaar met 5 procent naar een gemiddelde prijs van 105 euro per overnachting. Amsterdam is de duurste stad van Nederland. Reizigers betaalden er gemiddeld 115 euro voor een hotelkamer, dat is 8 procent meer dan in 2009.
Den Haag en Utrecht staan op de tweede en derde plaats met prijzen van respectievelijk 106 en 104 euro per nacht.
227 euro
Het Italiaanse Capri is de duurste bestemming ter wereld. De gemiddelde hotelprijs steeg er met 13 procent naar 227 euro per kamer per nacht. Muscat en Amalfi bezetten de tweede en derde plaats, met prijzen van respectievelijk 202 en 187 euro per overnachting.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

