Consumenten hechten er belang aan dat voedsel duurzaam is maar laten zich nog altijd het meeste leiden door de prijs.
Dat schrijft NUzakelijk naar aanleiding van onderzoek van het Landbouw-Economisch Instituut. Voor 85 procent van de consumenten staan waarden voorop die vooral het persoonlijk belang dienen, zoals gezondheid, smaak en prijs.
Momenteel ligt het totale marktaandeel van duurzaam voedsel op 2,5 procent.
Momentum
Aanbieders van voedsel voelen volgens de onderzoekers 'het momentum' voor duurzaamheid in de samenleving. Volgens hen is duurzaam 'serious business' geworden. Ze zien een rol voor zichzelf weggelegd in het stimuleren van duurzaam aankoopgedrag.
Toch blijkt duurzaamheid tot nu toe meer een agendapunt dan een actiepunt. In de praktijk heeft dierenwelzijn in de agenda van de aanbieders de minste prioriteit wat 'maatschappelijke voedselwaarden' betreft, terwijl die voor consumenten juist het belangrijkst zijn.
Consumenten
Voor consumenten is er weinig druk uit de sociale omgeving om voor duurzame producten te kiezen. Aanbieders, belangenorganisaties, de overheid en consumenten zelf kunnen de sociale norm beïnvloeden, stellen de onderzoekers, bijvoorbeeld door hoe ze zich profileren in de media.
De ambitie van de overheid dat het marktaandeel duurzame producten met 15 procent stijgt wordt 'bescheiden' genoemd.
Bron: NUzakelijk.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

