Financiën

Prognoses horecabranche 2010 tot 2015

Wat staat de horeca de komende vijf jaar te wachten? Het EIM heeft een uitgebreid rapport uitgebracht hierover.

Samenvatting EIM-rapport 'Ondernemen in sectoren 2010 | Horeca'.

In de eerste helft van 2011 zal volgens EIM-prognoses het omzetvolume met 0,5 procent dalen ten opzichte van de tweede helft van 2010. Daarna zal de omzet zich stabiliseren en kan wellicht de weg naar omzetgroei weer ingezet worden.

De werkgelegenheid zal zich in het komende half jaar al stabiliseren.

Relatief duur
De bestedingen door de consument blijven achter; consumenten letten kritischer op de prijzen. Echter, de prijsontwikkeling in de horeca overtreft die van de inflatieontwikkeling. Hierdoor wordt de horeca relatief duurder.

Dit heeft een (versterkt) negatieve invloed op de volumeontwikkeling van de totale horecaomzet.

Onder druk
Hoewel er sprake is van een voorzichtig herstel van de Nederlandse economie en de aantrekkende internationale handel voor een toename van de internationale (handels)contacten zorgt, blijven de zakelijke bestedingen in de horeca voorlopig onder druk staan.

De hotelsector zal overigens als eerste profiteren van een herstel op deze markt.

Einde samenvatting

Omzetvolume
In 2011 zal het omzetvolume met 0,25 procent nog licht afnemen. Dit is vooral toe te schrijven aan de nog afnemende consumentenbestedingen. In de periode 2012-2015 zal er een beperkt herstel zijn. Het omzetvolume zal dan gemiddeld  met 0,75 procent op jaarbasis toenemen.

Voor 2010 en 2011 wordt in de sector uitgegaan van een prijsontwikkeling in de horeca van respectievelijk twee en 2,25 procent. In de jaren 2012-2015 wordt uitgegaan van een prijsontwikkeling van 2,5 procent per jaar.

In combinatie met bovengenoemde ontwikkeling van het omzetvolume betekent dit dat de waardeontwikkeling van de omzet in 2010 en 2011 uitkomt op respectievelijk -3,0 procent en twee procent. In de periode 2012-2015 komt de gemiddelde waardegroei van de omzet uit op 3,5 procent per jaar.

Hotels/pensions
Ongeveer de helft van de accommodatieaanbieders is voornamelijk gericht op de zakelijke markt. Deze bedrijven hebben de gevolgen van de economische recessie in alle hevigheid ondervonden. Ook ondervond de hotelsector de gevolgen van een terughoudende opstelling van consumenten.

Om de bezettingsgraad toch op niveau te houden, is in 2009 het prijsinstrument ingezet. Hoewel de economie weer iets begint aan te trekken, zal de zakelijke markt in 2010 nog steeds terughoudend zijn met het organiseren van conferenties en zakelijke besprekingen.

Verwacht wordt dat in de loop van 2010 de zakelijke markt weer iets zal gaan aantrekken. Consumenten boeken daarnaast minder hotelovernachtingen door hun keuze voor andere bestedingsdoelen. Per saldo zal in 2010 het omzet-volume met 2,5 procent afnemen.

In 2011 zal het omzetvolume met een procent toenemen en zal de werkgelegenheid vrijwel gelijk blijven. Voor de periode 2012-2015 wordt voor de hotels/pensions een gemiddelde omzetvolumestijging van 1,75 procent per jaar voorzien.

Restaurants
Het restaurantbezoek neemt nog altijd sterk af. De negatieve gevolgen van de recessie op de zakelijke bestedingen worden in dit horecasegment nog sterk gevoeld. Het bedrijfsleven zal, met een licht economisch herstel, nog terughoudend blijven, maar wel minder sterk terughoudend.

De consument zal minder besteden aan het buiten de deur eten. Voor 2010 wordt uitgegaan van een omzetvolumedaling van 7,5 procent. In 2011 zal het omzetvolume weer iets toenemen, vooral als gevolg van licht aantrekkende zakelijke bestedingen (0,25 procent).

In de periode 2012-2015 zal het omzetvolume met gemiddeld 1,5 procent per jaar toenemen.

Cafetaria’s/fastservice
De cafetaria’s zijn naar verhouding het minst gevoelig voor de economische ontwikkeling. De traditionele snackbar komt steeds meer onder druk te staan, daar tegenover nemen ‘de formules’ in belang toe. Ook ijssalons en lunchrooms mogen zich in een goede belangstelling van de consument verheugen.

Toch let de consument ook in deze sector op zijn uitgaven. De terugval is echter beperkter dan in andere delen van de horeca. Per saldo zullen deze horeca-aanbieders in 2010 met een omzetvolumedaling van 3,25 procent worden geconfronteerd.

In 2011 zal de omzet met 0,25 procent toenemen. In de volgende jaren zullen de bestedingen blijven toenemen met gemiddeld 1 procent per jaar.

Cafés
De cafés hebben te maken met een jarenlange daling van het cafébezoek. De invoering van het rookverbod heeft de daling versterkt. Dit leidt tot het sluiten van een aantal cafés. Het omzetvolume zal zowel in 2010 als in 2011 dalen, met respectievelijk zeven en drie procent.

Niet alleen trekken de bedrijven minder gasten, ook de gemiddelde besteding per bezoeker loopt terug. De prijsstijging bij de cafés is fors boven het gemiddelde in de horecasector.

Die prijsstijging versterkt de dalende volumeontwikkeling van de omzet. Naast de gevolgen van de recessie wordt het cafébedrijf geconfronteerd met branchevervaging. Het aantal drankverstrekkende bedrijven buiten de horeca groeit. Voor de periode 2012-2015 zal de omzet met gemiddeld 1,5 procent per jaar afnemen.

Kostenontwikkelingen

Ondernemers hebben in 2009 hun kostenpeil moeten aanpassen aan de dalende omzet. Bij veel van hen dalen de kosten echter minder snel dan de omzet. Het personeelsbestand kan in veel gevallen pas na verloop van tijd op de vraag worden afgestemd.

De winst is daardoor in 2009 flink gedaald. Door een verdere daling van de omzet zal de winst ook in 2010 dalen. Voor 2010 wordt een daling met 13,25 procent voorzien. Voor 2011 wordt weer een licht herstel (+2,5 procent) voorzien.

Financiering
Voor de kleinere bedrijven in de horeca is de financiering een knelpunt. Banken staan niet te trappelen om bedrijven van kapitaal te voorzien. De horeca verandert van een sector die aanbodgestuurd was, naar een sector waar de vraagkant overheersend wordt.

De ondanks alles toegenomen welvaart uit zich in de vraag naar steeds nieuwere concepten. Dit betekent dat de horecaondernemers zich altijd bewust moeten zijn van de kansen die deze veranderingen bieden. Innoveren lijkt de oplossing.
 

---
Twitter-account Horeca Entree.
Nieuwsbrief Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.