Restaurants moeten zich dit jaar niet blindstaren op een krachtige omzetstijging. Verder: trends, kansen en bedreigingen.
Dat staat in het rapport 'Rabobank Cijfers & Trends | Branche-informatie: horeca'. 2010 was niet zo'n goed jaar voor veel restaurants. Zowel de gemiddelde bezoekersaantallen als de gemiddelde besteding per gast, lagen lager dan voorgaande jaren.
Omzetstijging
Nu is volgens de bank de hoop van veel restaurateurs gevestigd op 2011. "Maar", waarschuwt ze, "door de afwachtende houding van consumenten door de crisis, werkloosheid en politieke onzekerheid mag ook dan niet op een krachtige omzetstijging worden gerekend."
Lichtpuntjes
"De enige lichtpuntjes komen uit de stijging van het aantal buitenlandse gasten en uit de (voorzichtige) opleving van de zakelijke markt. Daarnaast zijn ondernemers bezig met kostenbesparingen."
Overigens hebben niet alle restaurants hinder van de crisis, merkt de Rabobank op. "Integendeel: een deel kon ondanks de crisis een omzetstijging realiseren."
Lange termijn
De vooruitzichten voor de korte termijn zijn dus nog niet positief, maar op langere termijn is er voldoende perspectief. Zo kan de buitenhuisconsumptie het komende decennium flink groeien.
Er is een toename van het aantal kapitaalkrachtige ouderen met veel vrije tijd. Die vormen een belangrijke doelgroep voor restaurants. Bovendien leven jongere consumenten steeds drukker en gehaaster, waardoor er minder tijd is om zelf te koken."
"Voor de lange termijn zijn er dus kansen. Daarbij wel de waarschuwing dat door branchevervaging de horeca niet automatisch profiteert. Ook (non-)foodwinkels, tankstations en supermarkten richten zich op deze groeiende markt."
Trends
Andere trends die de Rabobank signaleert zijn het toenemende gebruik van internet en sociale media bij gasten en restaurants; de groei van het aantal eetmomenten per dag; de belangstelling voor gezonde en duurzame voeding, het gebruik van authentieke (streek)producten en meer aandacht voor duurzaamheid bij gasten en ondernemers.
Bedreigingen
Ook heeft de Rabobank het over kansen en bedreigingen. Zo is een goede website een uitstekend uithangbord voor een restaurant. "Meer dan de helft van de potentiële gasten raadpleegt eerst het internet voor een bezoek aan een restaurant."
Verder neemt het belang van een goed terras toe. "Enerzijds omdat mensen een plek zoeken waar ze nog wel mogen roken. Anderzijds omdat het terras meer en meer wordt gezien als een uithangbord van het restaurant."
Branchevervaging
Ten slotte is branchevervaging een kans alsmede bedreiging. Een toenemend aantal foodconcepten positioneert zich tussen de traditionele supermarkt en de horeca. Deze concepten spelen vaak in op de behoefte aan snelheid in een aantrekkelijke omgeving.
---
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.
Facebook-account Horeca.

