Lodewijk van der Grinten, directeur Koninklijke Horeca Nederland, maakte vandaag de laatste omzetcijfers van de horeca bekend bij de opening van de AEX-beurs.
Als gevolg van de economische crisis verwacht EIM (Economisch Instituut Midden- en Kleinbedrijf) in 2009 een omzetdaling van 6,25% in de totale horeca. EIM baseert deze prognose op de juniramingen van het CPB. De omzet in de fastservicesector blijft gelijk aan de omzet in 2008.
Horeca in 2009
Door de economische crisis besparen bedrijven op hun zakelijke uitgaven. In de horeca is dit het sterkst voelbaar in de hotels en restaurants. Bedrijven die primair gericht zijn op de consument, ondervinden een minder sterke teruggang van de omzet. Door de relatief gunstige koopkrachtontwikkeling staan de consumentenbestedingen minder onder druk dan de zakelijke bestedingen. Wel zal de oplopende werkloosheid de consumenten-bestedingen in 2009 en vooral in 2010 verder onder druk zetten. De krimp van de zakelijke bestedingen in de horeca zal volgend jaar voor het grootste deel achter de rug zijn, maar een herstel zal nog uitblijven.
Hotel- en restaurantsector
De helft van de hotelsector is gericht op de zakelijke markt en heeft direct last van het uitblijven van de zakelijke bestedingen. De terughoudende opstelling van consumenten en het teruglopend internationaal toerisme speelt de sector ook parten. De omzet zal daarom in 2009 naar verwachting fors dalen met 11,25%. Ook de restaurants worden minder bezocht, vooral door lagere zakelijke bestedingen en de keuze voor een voordeliger prijsklasse. Maar ook consumenten bezuinigen. Voor 2009 wordt een omzetdaling van 6,25% voorspeld.
Fastservice- en drankensector
De cafetaria's zijn het minst gevoelig voor de economische ontwikkeling. De traditionele snackbar komt steeds meer onder druk te staan, daar staat tegenover dat de formules in belang toenemen. Door het mooie weer hebben de strandpaviljoens en ijssalons een goede start kunnen maken dit seizoen. Per saldo blijft de omzet dit jaar gelijk aan 2008. De fastservicesector heeft voordeel van de trend dat consumenten horecagelegenheden bezoeken in een lagere prijsklasse. De cafés hebben te maken met een jarenlange daling van het cafébezoek. Verwacht wordt dat de omzet in deze sector in 2009 met 6,25% afneemt.

