Nederlanders kopen steeds vaker online. Het meeste geld gaat naar reizen, waarvan flink meer naar vliegtickets en hotels.
Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2011-1, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met GfK Retail & Technology in opdracht van Thuiswinkel.org.
Omzetten
De omzet van online thuiswinkelen steeg in de eerste helft van 2011 naar 4,25 miljard euro. Dat is 10 procent meer dan in de eerste helft van 2010. Er werd vooral steeds méér besteld; de gemiddelde waarde per bestelling nam wel iets af (-3 procent).
Hotels
Het grootste segment waarin online gekocht wordt, is reizen/travel. De omzet hiervan is 1,83 miljard euro, een groei van 8 procent ten opzichte van de eerste helft van 2010. Het grootste aandeel is voor pakketreizen en appartementen (1,14 miljard euro, +4 procent).
Het aandeel vliegtickets & hotels is 690 miljoen euro. Dat is een stijging van 17 procent en zit dus ruim boven de groei in de totale online-verkoopmarkt.
Koopbereidheid
Volgens Thuiswinkel.org is van een teruglopende koopbereid - zoals eerder deze week aangegeven door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) - online nog niet veel te merken.
De organisatie verwacht ook dat de online-verkoopmarkt voorlopig verder groeit.
Bron: Thuiswinkel.org.
---
Facebook-pagina Horeca Entree.
Twitter-account Horeca Entree.
Twitter-account Fastservice Entree.
Nieuwsbrief/online editie Horeca Entree en Fastservice Entree.
Horeca Entree-groep LinkedIn.

